Hoe lang mag het duren voordat je een verkeersboete (door rood) binnenkrijgt.

Ik ben een half jaar geleden bekeurd voor het rijden door rood. Tot op heden heb ik nog geen bekeuring ontvangen. Hoe lang kan dit duren? Is er een wettelijke maximum termijn voor het ontvangen van boetes voor dit soort overtredingen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
4.7K

Antwoorden (3)

Normale termijn is 4 maanden en in uitzonderingsgevallen kan dat langer duren.
zie link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het maximum ligt volgens mij op 5 jaar eer zoiets verjaart. Zo lang zal de acceptgiro niet op zich laten wachten. Ik vind het al een behoorlijke tijd het halfjaar dat zit tussen de overtreding en de transactie. Zelf heb ik ooit eens succes gehad met een dergelijke lange wachttijd, hoewel je bij mij over 9 maanden nadien sprak. Het was in mijn geval een parkeerbon. Ik heb, toen ik eindelijk, alsnog de acceptgiro in de bus kreeg een bezwaar ingediend en er succes mee gehad. In mijn bezwaar bracht ik het volgende in:
"Er zit een dermate groot tijdsverloop tussen het tijdstip van de vermeende overtreding en het ontvangen van de schikking, dat ik me de overtreding niet goed meer kan herinneren, zodat ik me hierdoor geschaadt voel in mijn verweer". Iets van gelijke strekking zou je kunnen overwegen te doen als je de schikking thuis krijgt. Na mijn bezwaar had ik na ca. 2 weken bericht dat het proces-verbaal mij onterecht was opgelegd en dus geseponeerd was.
Let wel: Je hebt wettelijk geen poot om op te staan, te verliezen heb je ook niets. Dergelijke bezwaarschriften wil echter dus nog weleens lonend zijn, ik had het tenslotte ook via-via gehoord, maar iedere verbalisant springt er anders mee om. Succes in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De termijn is max. 4 maanden. Maar zelfs onder bepaalde omstandigheden mag dat nog langer zijn. Dit kan het geval zijn indien u bijvoorbeeld tussentijds verhuist.
AlphaLimaSierra