Wie is aansprakelijk voor schade telefoon op school, de leraar heeft mijn telefoon laten vallen?

In het begin van de les moeten we altijd onze telefoon inleveren in de telefoonzak maar door een gat in de zak is me telefoon gevallen waardoor me hele telefoon nu kapot is de leraar weigerd om de schade te betalen wie is er nu aansprakelijk?

een jaar geleden
in: Wetgeving
2.8K
Antoni
een jaar geleden
@Piet12345, de leraar hoeft niet (persoonlijk) te betalen, want een school is voor dit soort gevallen verzekerd. De school is als rechtspersoon aansprakelijk, niet de leraar. Neem dus contact op met het bestuur van de school om de schade vergoed te krijgen, nu de leraar weigert te betalen. Geef (bijvoorbeeld in een brief) duidelijk aan wat er is gebeurd en wanneer, en vraag om een schadevergoeding aan het bestuur.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Vreemde reaktie van de leraar... heeft hij ook een reden opgegeven waarom hij, of in zijn plaats: de school, niet zich niet aansprakelijk acht ?
Utrecht
een jaar geleden
Wat doet een docent met zo'n "telefoonzak"?
Als er een gat in zit, zullen er wel meer telefoons uit gevallen zijn. Of viel de telefoon eruit toen jij hem erin stopte?
En helemaal kapot? Hoe hoog hangt die zak dan? Een beetje telefoon moet toch een val van 1m kunnen overleven. Zeker niet helemaal kapot gaan.
HeerVoldemort
een jaar geleden
Nou als zo'n telefoon precies verkeerd terecht komt en het glas van het touchscreen breekt als is het maar een klein barstje dan is hij toch kapot. En zeker de repetitie van een oled scherm is hartstikke duur.

Antwoorden (1)

Door het toevertrouwen en in bewaring geven van de telefoon aan de docent heeft de leerling niet langer de vrije beschikking over zijn telefoon. De telefoon is nu in handen van de school. Daarmee heeft de school de verplichting op zich genomen om de telefoon te bewaren en terug te geven. Aan de school komt uit hoofde van de wet een zorgplicht toe. Dit houdt in dat de school als “goed bewaarnemer” de zorg voor de telefoon moet betrachten, bijvoorbeeld door toezicht te houden op de telefoon en/of deze veilig op te bergen. Blijkt de school achteraf niet in staat om de telefoon in goede orde aan de leerling terug te geven, dan heeft de school haar zorgplicht geschonden en is zij aansprakelijk voor de schade die de leerling daardoor lijdt.
fremar
een jaar geleden