Waarom kan een 16-jarige wel als volwassene worden berecht, maar als hij een relatie heeft met een 32-jarige is dat fout?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goeie vraag! (en ik klik niet vaak bewust op Goeie Vraag) Waarschijnlijk zijn er voor beide gevallen uitzonderingen te bedenken of als dusdanig te behandelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goeie vraag! (en ook ik klik niet vaak bewust op "Goeie Vraag" button) als of er met twee maten gemeten wordt. best interessant hmm ik hou deze vraag even in de gaten. ben benieuwd naar een logisch antwoord

Antwoorden (2)

Het is niet de 16 jarige die fout zit bij de relatie maar de 32 jarige.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
naar mijn mening is er niets "fouts" aan een relatie tussen een 16 en 32 jarige indien beide partijen hier mee instemmen en daar gelukkig mee zijn.
Ook volgens de wet is dit niet fout en of strafbaar.
Het wordt een ander verhaal als er op één of andere manier een vorm van sex in voorkomt. maar daar heeft de vraagsteller het niet over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt ik ben uitgegaan van een sexuele relatie, omdat de vragensteller het heeft over een relatie die niet mag. Elke andere relatie is geen probleem.
Een relatie tussen een 32 jarige en een 16 jarige wordt wettelijk niet als verkeerd gezien, pas als er sexueel contact is is de 32jarige fout bezig en niet de 16jarige.

Een 32 jarige kan een kind van 16 jaar dusdanig beinvloeden dat het kind aan de wensen van de volwassen voldoet zonder dat het kind de gevolgen van de handelingen kan overzien.

Dat een kind bestraft kan worden volgens het volwassenenrecht komt doordat de handeling van het kind dusdanig ernstig is dat het kind zelf al had kunnen beseffen dat zijn handelingen geheel verkeerd waren.