Ben je verplicht te stoppen als je niet betrokken bent bij een ongeval maar het ongeval wel jouw schuld is?

Voorbeeld: Jij rijdt met je duffe kop iets over de midden-lijn en een tegenligger wijkt uit om jou niet te raken en raakt daarbij een geparkeerde auto.

Toegevoegd na 5 minuten:
Er is geen sprake van letsel enkel wat verzekeringswerk (deukjes, krasjes)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
8.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daardoor rij ik altijd touristen aan die op de weg lopen!maar dan met de fiets.
(ik ben degene die uit wijkt)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe gaat diegene dan z'n schadeformulier invullen? Zonder info en handtekening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Anders had je het niet in de gaten, ik wist niet dat er iemand uit moest wijken. Niet netjes maar als dit al gebeurd is is dat nog een redelijke uitweg om je eruit te lullen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kan iemand veronderstellen dat je in dat geval er niet bij betrokken bent?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Hajete: Dat kan heel makkelijk als je maar een paar tientalle tekens hebt om je vraag te formuleren ;) Dit is me overigens nog nooit overkomen maar ik vroeg het me gewoon af.

Het beste antwoord

In de (Nederlandse) Wegenverkeerswet van 1994 staat in artikel 5 hierover het volgende te lezen:

1.Het is degene die bij een verkeersongeval is betrokken of door wiens gedraging een verkeersongeval is veroorzaakt, verboden de plaats van het ongeval te verlaten indien:

a. bij dat ongeval , naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander is gedood dan wel letsel of schade aan een ander is toegebracht;

b. daardoor, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander aan wie bij dat ongeval letsel is toegebracht, in hulpeloze toestand wordt achtergelaten.

2.Het eerste lid, aanhef en onderdeel a, is niet van toepassing op degene die op de plaats van het ongeval behoorlijk de gelegenheid heeft geboden tot vaststelling van zijn identiteit en, voor zover hij een motorrijtuig bestuurde, tevens van de identiteit van dat motorrijtuig.

Je mag dus pas doorrijden als tenminste jouw identiteit aan de andere betrokkenen is duidelijk gemaakt.

Toegevoegd na 31 minuten:
Artikel 5 moet zijn artikel 7.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Je bedoelt artikel 7 van de wegenverkeerswet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk, slordig typfoutje, ga ik aanpassen in antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niets aan toe te voegen, helemaal correct. +

Andere antwoorden (6)

Ja je burgerplicht om hulp te verlenen bij een ongeluk mits er genoeg mensen zijn en/of hulpdiensten. Maar ik zou als ik jouw was wel blijven staan want als ze je kenteken noteren en mensen getuigen dat jij de oorzaak bent kan je als nog een claim aan je broek krijgen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Mits=Tenzij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mits = tenzij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dit ook toegevoegd aan de vraag: Wat als er geen letsel is er er alleen een paar deukjes of krasjes zijn en het dus eigenlijk alleen maar verzekeringswerk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan ook, anders kan je een (fikse) boete voor doorrijden na een ongeluk krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Koos Dankje, ik zie inderdaad dat het woord verkeerd geplaatst is!
verplicht is het niet, maar het is wel zo netjes om even te stoppen en te helpen, of 112 bellen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even stoppen en hulp verlenen is wel zo netjes.
Jij bent dan wel de oorzaak van het ongeval, maar die tegenligger is schuldig. Hij mag nooit zo ver uitwijken dat hij een geparkeerd voertuig aanrijdt. Hij had jou moeten aanrijden, dan was jij schuldig geweest, omdat jij op de verkeerde weghelft reed.
jc54
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alsof er mensen zijn die daar op zo'n moment aan denken.
Ook al heeft er geen auto jou geraakt, je hebt door het begaan van een verkeersovertreding (niet zoveel mogelijk rechts houden) een ongeval veroorzaakt. Je bent dus zeer zeker verplicht te stoppen. Dit staat ook duidelijk in artikel 7 van de Wegenverkeerswet.

-Het is degene die bij een verkeersongeval is betrokken
of
-door wiens gedraging een verkeersongeval is veroorzaak,

verboden de plaats van het ongeval te verlaten indien:

a. bij dat ongeval , naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden,

-een ander is gedood
-dan wel letsel
of
-schade aan een ander is toegebracht;

In dit geval is er door een gedraging van jou schade aan een ander toegebracht. Je bent dus verplicht te stoppen en dat niet doen is een misdrijf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij weet dat je een ongeval hebt veroorzaakt of er deels schuldig aan bent moet je inderdaad stoppen (als dat kan) danwel je binnen 12 uren melden bij de politie. Vindt de politie jou voordat je jezelf hebt gemeld ben je ook strafbaar. Dit alles op grond van het door andere GV-ers al aangehaalde artikel 7 WVW. Bovendien kan er ook nog sprake zijn van verkeersgevaarlijk rijgedrag waardoor je ook strafbaar bent op grond van artikel 5 WVW. Is er sprake van dat een andere partij letsel op heeft gelopen kan je strafbaar zijn op grond van artikel 6 WVW en bij zwaar roekeloos rijgedrag icm zwaar letsel ben je mogelijk zwaarder strafbaar op grond van artikel 175 wvw. Dit alles zou er toe kunnen leiden dat men je rijbewijs ter plekke ingevorderd, danwel dat men een vordering richting het CBR gaat uitbrengen om te kijken of jij wel zo geschikt bent om rijbevoegd te zijn. En niet te vergeten de kans op een proces-verbaal op grond van één van de eerder aangehaalde artikelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe kan men jou inderdaad ten laste leggen dat jij moet stoppen en jezelf kenbaar maken als getuige en als vermoedelijke oorzaak van het gebeuren.

Je kan je in eerste instantie als getuige opgeven en het dan eventueel aan de 'gedupeerde' overlaten of die jou als oorzaak ziet of niet.
Wie weet zat die ander ook gewoon met een duffe kop achter het stuur en had die zonder jouw aanwezigheid op die plek ook op die geparkeerde auto gereden. Het zou wel een heel toevallige samenloop van 'duffe-koppen'-omstandigheden zijn maar je weet maar nooit hé ;-)
Je hebt jezelf dan toch van deze 'knagende' gewetenskwestie verlost.

Hoe dan ook, weinigen zullen zich in zo'n situatie direct kenbaar maken.
Of er werkelijk letsels zijn of niet daar zou ik me ook maar niet te snel over uitspreken. Een letsel, van welke aard ook, komt soms pas uren na een ongeval aan het licht. Ja zelfs na een banaal ongeval.

Dus niet stoppen en je niet kenbaar maken is een berekend risico want er bestaat altijd een kans dat iemand jouw nummerplaat heeft genoteerd, toch?

Jij bent in deze kwestie degene die de balans moet opmaken in overleg met jouw geweten want jij moet hiermee verder leven, daar kan geen letter van de wet tegenop.

Succes ermee en fijn weekend nog!