Wat houd wegcode 3 in op een boete?

Mijn vriend en ik hebben beiden precies dezelfde boete gekregen, wegens te hard rijden met de scooter. Allebei was de gemeten snelheid 71 km/u en met correctie eraf 68 km/u.

Nu hebben we wel een ander boete bedrag gekregen. Terwijl op de boete hetzelfde zijn de:

Type weg: andere weg

Wegcode: 3

Categorie: 3

Gemeten: 71 km/u

Gecorrigeerd: 68 km/ u

Overtreding: Overschrijding maximum snelheid op (auto)wegen buiten de bebouwde kom, met 23/28 km/u.

Bij hem staat 23 km te hard, bij mij 28?
Dit verschil komt waarschijnlijk doordat hij op een autoweg (45 km/u) reed en ik op een fietspad (40 km/u) langs een autoweg.

Aangezien ik graag bezwaar wil maken ben ik dus benieuwd wat wegcode 3 op een boete-papiertje inhoud. Want ik vermoed dat dit een inhoud een autoweg (dus voor scooters 45 km/u toegestaan).

Dus voor alle duidelijkheid!!! Ik weet wel waarom mijn boete hoger is. Alleen ik denk dat ze een fout op het papiertje hebben gemaakt omdat er dezelfde wegcode staat en dezelfde overtreding.

Graag hoor ik daarom wat wegcode 3 betekend op een boete papiertje.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Wegcode bestaat niet, ik denk dat je een categorie 3 voertuig bent, nl bromfiets. Een personenauto is bijvoorbeeld een "code 1"voertuig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk betekent het een type weg als in: rijksweg of gemeentelijke weg. Een fietspad is namelijk onderdeel van de weg en wordt niet los gezien. Maar zeker weten doe ik het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Wegcode of het Verkeersreglement is het document waarin de Belgische verkeersregels zijn vastgelegd. Het reglement is vastgelegd per Koninklijk Besluit van 1 december 1975. In diverse wijzigingsbesluiten, werden doorheen de jaren diverse kleine aanpassingen doorgevoerd. Het Nederlandse equivalent hiervan is het Reglement verkeersregels en verkeerstekens van 1990.

Wegcode 3 kan dus slaan op iets wat in artikel 3 van deze wet staat.