Rusttijd na werk inkorten tot 8 uur, onder welke omstandigheden mag dit?

Op: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/wat-is-er-wettelijk-geregeld-voor-mijn-werktijden.html staat uitgelegd:

Rust na werktijd
Voor de rust die u heeft na uw werktijd gelden de volgende regels:

Na een werkdag mag u gedurende minimaal 11 aaneengesloten uren niet werken. Deze rustperiode mag eens in de 7 dagen ingekort worden tot minimaal 8 uur. Dit mag alleen als de aard van het werk of de bedrijfsomstandigheden dit nodig maken.

Mijn vraag gaat dus over "de aard van het werk of de bedrijfsomstandigheden " kan iemand toelichten waar die uit moeten bestaan voordat dit is toegestaan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
2.6K

Het beste antwoord

In de praktijk betekent dat meestal dat werk waarbij het gebruikelijk is dat buiten normale kantooruren wordt gewerkt (zorg, horeca, politie&brandweer etc.) ook kortere rusttijden in acht kunnen worden genomen, mits niet te vaak.
Bij werk waarbij dat beslist niet gebruikelijk of noodzakelijk is (kantoren, winkels, onderwijs, om maar een paar zijstraten te noemen) .

Dus als je werkgever je vraagt bijvoorbeeld een late dienst op te laten volgen door een vroege dienst, waardoor je niet aan je 11 uur rust komt, mag dat alleen als dat ook echt noodzakelijk is en niet uitzonderlijk is voor het type werk. Niet gewoon omdat de baas het rooster anders niet sluitend kan krijgen of geen zin heeft veel werk te doen om een vervanger te zoeken. Bovendien mag het maar eens in de week en niet elke dag omdat het toevallig druk is. Dan zal de baas ook in de eerstgenoemde bedrijfstakken op een andere manier het personeelstekort moeten oplossen.

Toegevoegd na 43 minuten:
Achter de eerste alina hoort nog "Bij werk waarbij dat beslist niet gebruikelijk of noodzakelijk is, moet er wel een heel dringende uitzonderlijke reden voor zijn, zoals een belangrijke opdracht of een deadline. "
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Castle
8 jaar geleden
Hoi Marleen. Heb je ergens een bron waarin dit terug te vinden is? Hoe weet je bijvoorbeeld dat het niet mag omdat de baas "het rooster niet sluitend kan krijgen"?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sorry, ettelijke jaren werkervaring, en dit zijn maar voorbeelden uit de praktijk. De wet zegt precies wat er staat, en wat Mlodewijk in zijn vraag al heeft geciteerd. Wat overigens niet betekent dat het niet GEBEURT hoor, het zal je verbazen wat bazen proberen en waar werknemers, bewust of omdat ze niet beter weten, intrappen. (Horeca is wat dat aangaat een van de smerigste, maar ook in winkels moet je heel erg oppassen.) Heel soms is het inderdaad overmacht, maar vaak is het gewoon slordigheid of laksheid. Overigens heb ik de meest frappante staaltjes van misbruik van werknemers eigenlijk alleen bij dat type ongeschoold werk gezien. Horeca en winkels/supermarkten, in die volgorde.
ronron1212
8 jaar geleden
@Marleen ook op kantoren komt dit voor bijv bij accountants om er maar eens een te noemen.
Castle
8 jaar geleden
Nou Marleen plusje voor je.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad en ook in winkels kan dat best na een koopavond en dan de volgende ochtend weer bijvoorbeeld in vakantietijd. Ik heb eens in een magazijn gewerkt waar eens per jaar de inventaris geteld moest worden, ja dan werk je wel eens tot over twaalven en dan 's ochtends dus gewoon weer beginnen maar netjes eens in de week dus iedereen heeft het een keer. Het staat in de wet dat het mag dus ik zou geen woorden gebruiken als 'intrappen', 'smerig', 'slordig' of 'laksheid'.