Hoe zit het met het alcohol kopen beleid voor mensen uit 1995 en 1996?

Van veel mensen hoor ik dat als je dit jaar nog 16 bent geworden je volgend jaar ook gewoon alcohol mag kopen terwijl het dan 18+ is. Wat is het nu? Moet je 18 zijn of mag je dus als je uit 1995 en 1996 komt ook alcohol kopen terwijl je onder de 18 bent?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je mag nog steeds vanaf je 16e alcohol kopen en wanneer ergens volgend jaar de nieuwe wet ingaat dan niet meer. Moet je weer twee jaar wachten. Een beetje vreemd...en van een overgangsregeling heb ik nog niets gehoord, maar wie weet...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1-1-2013 gaat het in maar u zegt dus dat ze dan weer niet mogen kopen oke
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Coolio: op 1 jan komt er een andere regeling maar daar staat op dit moment niet in dat je dan ook 18 moet zijn om alcohol te mogen kopen. Dat is nog niet definitief en er is zeker geen datum.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heeft u in het regeerakkoord eigenlijk wel is gekeken? daar staat toch echt de datum met leeftijd ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou volgens mij heb JIJ het niet gelezen, er staat echt geen datum op pagina 29: Overmatig alcoholgebruik door met name jongeren is zeer zorgelijk en leidt tot grote
schade. De minimumleeftijd voor de verstrekking van alcohol gaat naar 18 jaar. Dit
gaat gepaard met intensieve voorlichting en adequate handhaving.

Antwoorden (1)

Op 1 januari verandert er wel wat (zie bron) maar in het regeerakkoord staat het volgende: "Overmatig alcoholgebruik door met name jongeren is zeer zorgelijk en leidt tot grote schade. De minimumleeftijd voor de verstrekking van alcohol gaat naar 18 jaar. Dit gaat gepaard met intensieve voorlichting en adequate handhaving.

ALS dit gaat veranderen is nu nog niet bekend wanneer maar ALS het gaat veranderen zal het gaan of met een overgangsfase OF gewoon direct toch naar 18 jaar. Dat is nog niet bekend. Het regeerakkoord bestaat uit grote lijnen.