krijgt hij/zij zelf dan ook het geld? zie uitleg----------->

als er een beloning wordt uitgelooft bij een vermissing en degene die wordt vermist geeft zichzelf ''aan'', krijgt hij/zij dan ook het beloofde geld?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Nee, je zou dan last kunnen krijgen wat in het Engels 'perverse incentive' genoemd wordt.

Een perverse incentive is een beloning voor mogelijk negatief gedrag.

Een simpel voorbeeld: Er heerst een rattenplaag in de gemeente waar ik de baas ben. Ik wil van die ratten af, dus ik kondig aan dat er vanaf nu een beloning van €5,00 euro zal worden uitbetaald voor elke dode rat die bij de gemeente ingeleverd wordt. Binnen de kortste keren worden er ratten speciaal gefokt om ze vervolgens te doden en de beloning te kunnen opstrijken.

Natuurlijk is het mogelijk dat je wel ontvoerd bent en daarna zelfstandig vrij weet te geraken, echter dan is er in de regel geen sprake van een gouden tip, dus zal er ook geen beloning volgen.

Overigens is een beloning bij een gouden tip eerder uitzondering dan regel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee, dat is niet zo... Dat zou mooi zijn...

Toegevoegd na 4 minuten:
Dat schept toch precedenten, dan doe je dat toch als tiener standaard... Kun je toch niet op ingaan...

Jij bent toch de dader zelf...

Dus beroof een bank en breng daarna het gestolen geld terug en dan mag je de helft houden of zo? Nee is onzin...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja maar is dat dan vastgelegd in de wet? zijn daar regels voor etc?
AWM
14 jaar geleden
Die beloningen, daar is geen wet voor gemaakt.
AWM
14 jaar geleden
Ben je de dader zelf? Ook als je jezelf hebt weten te ontworstelen aan je ontvoerders? Denk nou eens na, voordat je binnen 20 seconden antwoordt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja idd, stel het vermiste/ gegijzelde kind geeft zichzelf aan in de zin van ''hoi, ik ben dr weer''..misterie opgelost en zeker de gouden tip als je het mij vraagt.....wordt dit bedrag dan ook uitgekeerd aan deze persoon zelf?
zo nee, zijn daar wetten/regels voor? is daar uberhaupt over nagedacht?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk is daar over nagedacht. Het is ook voorgekomen.
Dat kind moest toen 5 dagen in de hoek staan.
Nee natuurlijk krijg je dan geen geld. Anders zou je jezelf continu laten vermissen en het geld laten uitkeren.
Sowieso is het maar zelden het geval dat er geld wordt beloofd bij verdwijningszaken. Eerder bij moordzaken en andere zware misdrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je brengt me op een idee :)

Nee, dat zal hij/zij niet krijgen, dat zou toch te gek zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee.
Niet volgens artikel 16 van: http://lexius.nl/regeling-bijzondere-opsporingsgelden

Artikel 16. Geen toekenning of beschikbaarstelling van een beloning
Onverminderd de overige voorwaarden die in deze regeling aan de toekenning of beschikbaarstelling zijn gesteld, wordt geen tipgeld c.q. een beloning toegekend of beschikbaar gesteld indien:
a. blijkt dat de persoon die de inlichtingen heeft verstrekt als verdachte kan worden aangemerkt met betrekking tot de strafbare feiten waarover hij informeert
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, wel kans op een dikke boete voor nepontvoering.

Dat is namelijk al meer dan eens beprobeerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahahahahahahahaha, grappenmaakter.Natuurlijk niet.