Is het verboden/strafbaar om de vlag van je land te verbranden?

Heb zeker niet de intentie tot. Maar vroeg me gewoon af of dit strafbaar is, in ieder geval in Nederland.

7 jaar geleden
in: Wetgeving
9.5K

Antwoorden (1)

Vlagschennis is het verbranden, verminken, beschrijven, vertrappen of beledigen van een vlag. In België en Nederland zijn er geen speciale wettelijke bepalingen die de schennis van de nationale vlag strafbaar stellen.
In de praktijk is het mogelijk gearresteerd te worden of vervolgd te worden onder het mom van bescherming van de openbare orde, terwijl het eigenlijk gaat om het verbranden van een niet-verboden vlag.

Toegevoegd na 5 minuten:
Tijdens de nucleaire top in Den Haag die gehouden werd op 24 en 25 maart 2014 mochten demonstranten vlaggen verbranden. „Er geldt in Nederland geen algeheel verbod op het verbranden van vlaggen”, verklaarde het Openbaar Ministerie. Het in brand steken van andere voorwerpen werd niet toegestaan. Tijdens een demonstratie kan ruimte worden geboden om op een bepaalde manier te demonstreren.