Waarom kan men wel huren voor 650 euro per maand en kan men niet zo makkelijk een hypotheek krijgen voor 600 euro huur?

Eigenlijk vind ik dat heel krom. voor huur moet je toch net zo goed je geld opbrengen. en vaak word je dan ook nog in een duurdere woning gezet omdat je inkomen te hoog zou zijn. terwijl voor kopen dan weer, dat zelfde inkomen te laag is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K

Het beste antwoord

Een hypotheek is al snel een verplichting voor 30 jaar, daar is wel wat meer zekerheid voor nodig. Je krijgt een hypotheek tegen een onderpand: het huis waar je een hypotheek voor vraagt. Maar de waarde van dat huis staat niet vast.

Het grote probleem bij de hypotheekcrisis waren heel veel hypotheken die mensen niet alleen niet meer konden opbrengen, maar waarbij ook nog eens de waarde van het onderpand minder was dan het verschuldigde bedrag. Dan heb je een huis ook nog eens niet zomaar verkocht, dus de rente en betalingsachterstand liepen verder en verder op, waardoor mensen steeds dieper in de shit kwamen. En daarmee de kans kleiner dat de hypotheekverstrekker ooit nog zijn geld terug zou krijgen.

Daarom zijn de regels strenger voor een hypotheek. De risico's zijn voor zowel hypotheekvrager als hypotheekverstrekker veel groter dan voor een huurder en verhuurder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
duimpje omhoog, exact.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Htpotheekaftrek. Banken weten dat deze subsidie gaat verdwijnen en is daarom extra voorzichtig geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij huur weet je wat je kosten zijn. Als je koop moet je naast de hypotheek rente betalen. Dan heb je nog onderhoudskosten. Alles wat stuk gaat moet je zelf betalen. Je hebt ook de kosten nog van eigenaar. Gemeente belasting. Er komen dus nog al wat kosten bij als je een hypotheek hebt die je als huurder niet hebt.
ronron1212