Waarom zit er bij de reclames van "voorschotje.nl" geen "Let op! Geld lenen kost geld."-disclaimer?

De melding is verplichtgesteld voor reclames van kredietverleners. Hoe hoog moeten lening en looptijd zijn om een lening tot de kredieten te rekenen?

Toegevoegd na 1 uur:
Het is me zelf ook al opgevallen dat er wel een Geld lenen kost geld-banner op de website staat, maar die zat niet in de televisiereclame.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik heb Voorschotje.nl gewoon maar een mail gestuurd, dit is het antwoord dat ik kreeg:

"Geachte mevrouw,

Vanuit de huidige wetgeving gezien zij wij dat inderdaad niet verplicht te doen, wij lenen geld uit voor een relatief korte periode en vallen derhalve ( nog) niet onder de AFM.

Wij hebben echter besloten toch ondanks het feit dit niet verplicht te zijn onze website aan te passen. Met onze commercials is dit (nog) niet gebeurd,

Hopende uw vraag te hebben beantwoord,

Met vriendelijke groet,"

Ik ga de vraag sluiten en het antwoord dat het dichtst in de buurt komt belonen met de +10 :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Het lijkt er op dat er geen minimum bedragen ed zijn: [http://reclamewereld.blog.nl/regelgeving/2009/02/09/let-op-geld-lenen-kost-geld-nieuwe-verplichte-waarschuwing-voor-kredietreclame]

Let op! Geld lenen kost geld.” Dit eenvoudige maar goeie zinnetje met logo, bedacht door een reclamebureau en getest, met waarschuwingssymbool, bij consumenten, is vanaf 1 april verplicht voor alle reclame over krediet op televisie, radio, internet en in gedrukte media. Meldt de AFM -Autoriteit Financiële Markten- vandaag in een persbericht. ”Uitzonderingen zijn algemene reclames voor hypotheken en reclames waarbij wordt ingegaan op de aankoop van de eigen woning.” Mede op deze manier wil het kabinet ”de toenemende schuldenproblematiek” aanpakken. Maar, uh, de banken lénen toch bijna niemand meer wat? Een bij voorbaat effectieve campagne dus… Waarschuwing en logo komen uit de koker van Roorda Reclame.”Aanbieders, bemiddelaars en adviseurs moeten bij opname van de waarschuwing in hun reclame-uitingen gebruik maken van de vaste beeld- en audiobestanden die de AFM ter beschikking stelt. Ook zijn er door de AFM regels vastgesteld over de manier waarop deze waarschuwing in een reclame-uiting opgenomen moet worden. Alle bestanden en regels zijn te vinden op de website van de AFM onder www.afm.nl/kredietwaarschuwing.”

Echter, voorschotje.nl rekent geen rente, maar alleen administratiekosten (Waar ongetijfeld rente aan vast zit). Dat zou wel eens de crux kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Geen financiele disclaimer, EN geen toetsing bij BKR, EN beoordeling binnen vijf minuten. Niet het soort betrouwbare kredietverstrekker waar je met een serieuze lening moet zijn dus ; de trouwen betalers betalen tenslotte voor de vele potentiele wanbetalers die ze op die manier aantrekken.

Doorlezen en wegwezen.
Hoewel, ze vertrekken wel alleen maar ERG kleine leningen (100 tot 500 euro ; bedragen waarvoor je eigenlijk geen lening zou moeten afsluiten omdat je ook dergelijke bedragen niet moet lenen als je ze niet in een paar maanden bij elkaar hebt gespaard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je op de site kijkt, dan staat er een grote reclame op met Geld lenen kost geld