Moet over legaat onder de last begrafeniskosten daarvan te betalen erfbelasting worden betaald?

Stel iemand maakt een testament op en legateert aan zijn buurman een bedrag van 15.000 euro onder de last zijn uitvaart van te regelen en betalen. Krijgt de buurman nu ook een aanslag erfbelasting over 15.000 - 2.500 vrijstelling = 12.500 *30% = 3.750 erfbelasting zodat voor de begrafenis overblijft 11.250 of moet die erfbelasting uit eigen zak worden betaald (zodat echt 15.000 aan de uitvaart kan en moet worden besteed) of wordt er helemaal geen erfbelasting betaald?

In onderdeel 4 van dit Besluit staat dat alleen persoonlijke lasten aftrekbaar zijn. Dat zou betekenen dat er wel erfbelasting moet worden betaald :https://wetten.overheid.nl/BWBR0032723/2013-01-12

Maar als je het bedrag zou schenken hoeft er dan geen schenkbelasting te worden betaald omdat igv dat kosten bijv precies 15.000 zijn als last ogv artikel 5 successie wet in mindering kan worden gebracht.

https://www.mfas.nl/wps/portal/home/forum/onderwerp/bd403da1-05f6-4e4c-a19f-a483e0df10aa/!ut/p/z1/jY9NCsIwEIXP4gHCTNq0pMviJkgrLhRjNjKapAY0LaUoeHqLuDU6uwff-xkwoMFEuoeOptBHus76YMpjVSlUucwaXHPEWhUb0RQK5RZh_wbwy9UI5h9_AjDp-NWvgvmDbGyXbQdmoOnCQvQ96D5aNz7cOIA-WYG5Jc6w8CUTTpwZ8cozEjJ3aD1HonmmSRWhxA-QmDrcdvrZKAz1YvECjQ4dtg!!/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/

erotisi
4 maanden geleden
in: Wetgeving
tinus1969
4 maanden geleden
Is er een speciale reden dat je deze vraag stelt? Iemand die in die situatie zit?
ronron1212
4 maanden geleden
Maakt dat iets uit @tinus1969
tinus1969
4 maanden geleden
Als dit om een specifiek le situatie gaat, zou ik met een notaris gaan praten. Die heeft vast standaard teksten voor dit soort wensen/situaties.
SentWierda
4 maanden geleden
De vraag lijkt me onvolledig.
Als iemand een testament opmaakt (zoals in dit geval), dan zal in de meeste gevallen sprake zijn van een ouder iemand die al een uitvaartverzekering heeft: een verzekering die een (groot) deel dekt van de kosten van de uitvaart. Soms zelfs de totale kosten van de uitvaart.
Is er in dit geval sprake een uitvaartverzekering?
tinus1969
4 maanden geleden
Gevaarlijke aanname @Sentwierda. Er zij hordes mensen zonder begrafenis verzekering.
ronron1212
4 maanden geleden
Ja dat is zeker waar @tinus1969

Geef als eerste antwoord