Hoe oud wordt een kweekvis?

In Nederland zijn er hele duidelijke richtlijnen over hoelang 'consumptiedieren' leven. Zo wordt een gangbare vleeskip zo'n 6 weken oud, een legkip gemiddeld bijna 1,5 jaar, een melkkoe ongeveer 6 jaar, een vleeskalf ongeveer 6 maanden en een vleesrund volgens mij ongeveer 1 jaar. Maar hoe oud wordt een vis gemiddeld, die in zo'n kweekvijver gekweekt wordt voor consumptie? (Misschien is het handig als ik dit erbij vertel: voor kweekvissen is er nog geen Beter Leven Keurmerk, maar dat komt er wel aan! Misschien worden deze vissen met dit keurmerk dus wel iets ouder, maar dat weet ik niet. Daarom bedoel ik dus de kweekvis in het algemeen).

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Rieneke1
8 jaar geleden
Ben benieuwd hoe ze dat keurmerk denken te gaan verwerven.
http://www.piepvandaag.nl/ton-dekker-onthutsend-rapport-welzijn-vissen/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Rieneke
Sommige viskwekers zijn, in samenwerking met de Dierenbescherming, bezig om claresse, tarbot, meerval en volgens mij ook nijltilapia zo te kweken dat ze 1 ster van het Beter Leven Keurmerk krijgen. Dit zou in de tweede helft van dit jaar te koop gaan zijn (maar ja, in de veehouderij duurt het altijd lang hé). Maar omdat de Dierenbescherming het zegt, heb ik er eerlijk gezegd wel vertrouwen in.
Ik zie trouwens dat dat rapport in uw link door Wakker Dier gepubliceerd is. En zoals ik al eerder zei: ik vind Wakker Dier eerlijk gezegd over het algemeen niet zo'n goede bron. Ze zijn voornamelijk negatief en te eenzijdig. Ze kunnen beter samenwerken met de boeren. En zich ook meer gaan richten op dierenleed in de veehouderij waar écht veel aan te doen valt: veetransporten van meer dan 8 uur en het onverdoofd ritueel slachten van dieren! Maar goed, dat is hoe ik ertegenaan kijk.
Rieneke1
8 jaar geleden
Tsja, dat Wakker Dier je niet zo bevalt maakt het rapport nog niet onbetrouwbaar lijkt me?
En er is zo ontzettend veel mis in de bio-industrie dat je moeilijk alles kan bestrijken .Eyes on animals houdt zich dan weer meer bezig met de misstanden rond slachten en transporten.
Verder zie ik Wakker Dier niet als boer-onvriendelijk: ze bestoken niet voor niets de supermarkten die stunten met kiloknallers: Wakker Dier streeft er juist naar dat boeren voldoende verdienen zodat ze hun dieren een dierwaardig leven kunnen bezorgen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Rieneke1 Het was absoluut niet onaardig bedoeld ofzo hoor. Ik weet inderdaad dat er, erg genoeg, nog veel moet verbeteren in de bio-industrie. Maar volgens mij doen de meeste boeren ook wel hun best daarvoor. En ik doe ook echt mijn best om zo diervriendelijk mogelijk in te kopen, en als het mogelijk is doneer ik ook aan de projecten voor dierenwelzijn, die de Wageningen Universiteit doet. Maar dat is even mijn mening over dit onderwerp.
Rieneke1
8 jaar geleden
Ik heb het zeker niet als onaardig opgevat: het is me wel duidelijk dat je begaan bent met dieren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oké gelukkig. ;) Nu we het toch over dieren hebben: zou u a.u.b. deze petitie willen tekenen tegen het dieronvriendelijk slachten van dieren in Europa? (Het is natuurlijk wel dat wij sowieso geen dieren eten. Maar het is wel een feit dat veel mensen dat wel blijven doen. Dus dan maar zo diervriendelijk mogelijk slachten toch)? Link: http://actie.ciwf.nl/ea-action/action?ea.client.id=1771&ea.campaign.id=38851&utm_campaign=Slaughter&utm_source=actionemail20150529&utm_medium=email&ea.url.id=408734&forwarded=true
(Ja, ik weet dat petities e.d. niet vaak helpen. Maar baat het niet, dan schaadt het niet, toch)? Alvast ontzettend bedankt, ook namens de dieren!
Rieneke1
8 jaar geleden
Ik heb die petitie vandaag al getekend :)
Ik besteed regelmatig een half uurtje met het tekenen van petities betreffende dierenwelzijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Aha, wat goed! Zou u hem a.u.b. ook willen doorsturen aan iedereen die u kent, die dit belangrijk vindt? Is maar een tip hoor, maar ik kon het toch niet laten om het te zeggen...
Rieneke1
8 jaar geleden
Op het moment ben ik met deze petitie aan het leuren: http://www.stopdehobbyjachtzuidholland.nl/wp-content/uploads/2015/01/Handtekeningenlijst-burgerinitiatief-Stop-de-hobbyjacht-Zuid-Holland_.pdf Daar laat ik het voor nu bij, je moet je vrienden en bekenden niet overvoeren.

Antwoorden (1)

Kweekvissen worden gevoerd, en bewegen minder, dus ze worden relatief jong gegeten, omdat ze sneller groeien dan hun wilde soortgenoten.

Voor tong staat deze leeftijd op 1.5 jaar.
Rieneke1