bij de scheiding hebben mijn ex en ik een formulier getekend waarin ik afstand doe van alles. Is dit geldig?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
paulus811
6 jaar geleden
Ik had me dit liever vóór het tekenen afgevraagd...
ronron1212
6 jaar geleden
Indien het bij de rechtbank is bevestigd door de rechter,Dan heet het een convenant.
Erna55
6 jaar geleden
Je hebt getekent. Waarom wil je dan nu weten of het geldig is ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Je hebt getekent. Waarom wil je dan nu weten of het geldig is ?" Vast om de volgende reden: De vrager heeft spijt en als het niet geldig is, dan zou de vrager er onderuit kunnen komen. Misschien is het handig als de vrager even uitlegt wie het document heeft opgesteld en wat er precies in stond. In de regel lijkt het me dat, datgene wat je ondertekent bindend is, maar wellicht is er een uitweg te vinden. Bijvoorbeeld vanwege de omstandigheden tijdens het ondertekenen of dat de inhoud sowieso niet via een verklaring rechtsgeldig kan zijn. Maar zonder verdere info is het natuurlijk enkel gissen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Tweeling1973,
is er wel of geen samenlevingscontract, was er sprake van een geregistreerd partnerschap?
Als dat er allemaal niet is dan is men allebei aan elkaar niets wettelijk verplicht. Een van de twee kan met lege handen staan. Als enige verplichting geldt dat de niet verzorgende ouder kinderalimentatie moet betalen aan de ouder die de kinderen verzorgt.

Antwoorden (1)

Nee, een onderhands contract is niet geldig voor bewijsvoering aan derden.
Als dit contract opgemaakt word door een notaris of advocaat wel.
En dat is om reden dat één der personen onder dwang dit contract getekend kan hebben, om dit te voorkomen is de opstelling van een contract noodzakelijk om daar een notaris of advocaat bij te hebben voor medeondertekening.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En als het de advocaat van de ex was? Die komt op voor de belangen van zijn cliënt en niet voor de belangen van de tegenpartij. Is dan een 2e advocaat verplicht die opkomt voor de belangen van de TS? Of een onpartijdige advocaat?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit contract dient opgesteld te worden terwijl beide contacten bij elkaar zijn.
Een notaris dient dit vast te leggen.
Als het door een notaris of zowel door een advocaat is vastgelegd dienen ze allebei zich aan hun ambtsplicht te houden. Je kunt nooit afstand doen van alles.
Ook als het door een advocaat of notaris is vastgesteld.
Zo heb je ook ledematen aan je lichaam waar je géén afstand van kan doen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bo777;
Bij gebruikmaking van een advocaat dient deze onpartijdig te zijn, hij dient er alleen voor om de rechtsgeldigheid van het contract te bevestigen.
Deze advocaat mag later ook niet opkomen voor 1 van de partijen.
Bij een Notaris is dat anders die behoort altijd neutraal te zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
arnoldvdm;
De ambtseed en taakstelling van een notaris is anders dan van een advocaat.
De notaris dient om te registreren, iets vast te leggen, contracten en akten uit te leggen en uitvoering daar aan te geven, maar behoort altijd neutraal te zijn.
Als er een geschil ontstaat komt de advocaat om de hoek kijken, daarom mag deze ook nooit de belangen van beide partijen behartigen in dezelfde zaak.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
arnoldvdm;
Dit vergat ik nog.
Ja men mag afstand doen van roerend of onroerendgoed.
Zelfs ledematen mag je afstand doen na je dood.(zelfbeschikkingsrecht)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar hoe kan een onpartijdige advocaat toestaan dat 1 persoon afstand doet van alle bezittingen? Wie stelt zo'n contract op?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bo777;
Daarom is ook een bezoldigd persoon(advocaat of notaris) voor om te bepalen of iemand onder dwang tekent of die persoon ook wilsbekwaam is, maar ook de gevolgen uit leggen van dat contract.
Maar in principe bepalen de partijen wat ze op papier willen hebben niet de advocaat.
Als hij bemerkt dat iemand niet wilsbekwaam is of onder dwang moet tekenen zal/mag hij zijn medewerking niet verlenen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor de uitleg. Dat laatste lijkt me heel belangrijk ja.