Als je te snel rijd en de politie pakt jou met een laser-gun moeten ze je dan staande houden of kan je de prent ook thuis verwachten?

Zag politie met een laser- gun staan vandaag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
34.2K

Het beste antwoord

Voor alle vormen van snelheidsmeting geldt dat het preventief beter zou zijn als je aan de kant wordt gezet. Je weet dan nl dat je de pineut bent en er gaat voor de omgeving een waarschuwende werking vanuit. Bij gebruik van een laser is er een afspraak dat men moet proberen zoveel mogelijk staande te houden tenzij. Net dat laatste woord geeft het antwoord, je hoeft dus niet aan de kant gezet te worden. Uiteraard kan je in bezwaar gaan tegen een beschikking en dan mag de politie gaan aantonen dat het jouw voertuig is geweest wat ze gemeten hebben. Aan het niet staande houden zit dus een risico voor de politie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dit kan gewoon op kenteken gedaan worden. Hier hoef je niet voor staande gehouden te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké thanks!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.flitsservice.nl/phpBB/juridisch/moet-je-bij-laser-staande-worden-gehouden-t21512.html
Een lasergun meet alleen de snelheid en kan niet een kenteken registreren, daarbij kan er geen foto oid worden opgevraagd.
Dus je moet staande gehouden worden, vaak staan verder op een motoragent om dit te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, je moet staande gehouden worden bij een constatering van een te hoge snelheid met laserapparatuur. Alleen onder bijzondere omstandigheden mag hiervan worden afgeweken.

Zie hieronder artikel 5 van het WAHV.(Wet Adminstratieve Handhaving verkeer)

Art. 5 WAHV bepaalt dat indien is vastgesteld dat de gedraging heeft plaatsgevonden met of door middel van een motorrijtuig waarvoor een kenteken is opgegeven, en niet aanstonds is vastgesteld wie daarvan de bestuurder is, de administratieve sanctie wordt opgelegd aan degene op wiens naam het kenteken ten tijde van de gedraging in het kentekenregister was ingeschreven. Deze bepaling moet aldus worden verstaan dat ingeval zich een reële mogelijkheid tot staandehouding van de bestuurder van het motorrijtuig, waarmee de geconstateerde gedraging is verricht, voordoet, die bepaling buiten toepassing dient te blijven en de sanctie aan die bestuurder dient te worden opgelegd (HR 1 februari 2000, VR 2000/104).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, een waarneming van een opsporingsbeambte is al voldoende. Hij moet dan wel een verklaring afleggen.

Dus verwacht die prent maar thuis.