Wanneer valt een portretfoto onder "in opdracht van" en wanneer niet?

De AVG heeft de regels betreft portretrecht een stuk moeilijker gemaakt. Mij is nu niet helemaal duidelijk wanneer foto's in opdracht gemaakt zijn en wanneer niet. Privé foto's die je in je vrije tijd maakt zijn nooit in opdracht en als je als fotograaf ingehuurd wordt om foto's te maken, dan zijn het portretfoto's in opdracht en zijn hier strakke regels voor.
Wat als je als vrijwilliger bij bv. een scoutingvereniging foto's van een knutselmiddag maakt. Is dit dan in opdracht?

een jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
tinus1969
een jaar geleden
Geeft de organisator jou die opdracht? Worden die foto’s op bv website geplaatst?
Sowieso, je staat daar dus nniet als privé persoon te fotograferen.
SimonV
een jaar geleden
Inderdaad, je zult het dus in opdracht doen.
https://www.nvj.nl/themas/recht-en-journalistiek/privacy/fotografie
Inekez1
een jaar geleden
In jouw voorbeeld (de knutselmiddag) is er niet alleen sprake van opdrachtgever en fotograaf, maar heb je dus ook te maken met de geportretteerden (de kinderen) en hun ouders. Als jij opdracht (of toestemming) krijgt van de scoutingvereniging om foto's te maken, dan kan dat alleen als de ouders daarvoor toestemming hebben gegeven aan de scoutingclub. En dat gaat vaak met beperkingen mbt het gebruik van die foto's. Bijvoorbeeld alleen voor de besloten facebookgroep. Of zelfs alleen delen (hoe of waar dan ook) nadat alle ouders van de kinderen op de foto daarmee akkoord gaan. Dat is een heel gedoe. De meeste clubs regelen dat eenmaal per jaar, of alleen bij inschrijving van nieuwe leden. Is dat allemaal niet geregeld met de scoutingvereniging en wil jij als vrijwilliger toch foto's maken, dan zul je dus zelf achter die toestemming aan moeten. Vanuit de vereniging kan ik me dan weer voorstellen dat dat niet gewenst is en dat dergelijke zaken via bestuur of groepsleiding moeten lopen.
tinus1969
een jaar geleden
@Wilkers kun je hier wat mee?
wilkers
een jaar geleden
Bedankt voor de reacties. Ik heb i.v.m. privacy benoemd dat het om een scouting vereniging ging, terwijl het om een stichting ging die meerdere keren per jaar een klein evenement organiseert. In dit geval bleek het (na nader onderzoek) anders te zijn.
Omdat het om verslaggeving ging vallen wij (als het goed is) onder de journalistieke uitzondering, omdat wij middels foto's en filmpjes verslag uit willen brengen hoe de dag verlopen is. Het belang hier achter zijn de sponsoren en fondsen. Het betreffen geen portretfoto's, maar groepsfoto's.
tinus1969
een jaar geleden
1. Presenteer feiten niet anders dan ze zijn: zeg dus niet dat het om scouting gaat als dat niet zo is.
2. Waar baseer je op dat dit journalistiek is? Journalistiek is ONAFHANKELIJKE nieuwsgaring - Oublic Relations van de organisator valt daar niet onder.

Geef als eerste antwoord