Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

U spreekt over partner en laat in het ongewisse of u getrouwd bent, samenwoont met samenlevingscontract of gewoon samenwoont (zonder kind, zonder pensioenaanspraken op elkaar, gezamenlijk eigen woning) Uit de historie weet ik dat u een vrouw bent en gehuwd. U bent dus fiscaal partners van elkaar én toeslagpartners.

Als uw gezamenlijk inkomen (toetsingsinkomen – verzamelinkomens box 123 van beiden opgeteld) hoger is dan € 37.145 (jaar 2014) kunt u zich de moeite van het aanvragen besparen. Houdt u er wel rekening mee dat hypotheekrenteaftrek (saldo inkomsten en aftrekposten eigen woning) in mindering komt op het verzamelinkomen van Box 1.
(Lees meer...)
fisbel
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik ben een jij :-)
Het gaat niet om mij, ik heb gewoon een baan en mijn man ook. Het gaat over een getrouwd stel, gezamenlijk hebben ze een eigen woning, ze hebben twee kinderen (volwassen en uit huis) Pensioen weet ik niet. De man werkt nog en gaat volgend jaar met pensioen, de vrouw is 61 en sinds 2 jaar werkloos.
fisbel
9 jaar geleden
Het antwoord in deze situatie blijft gelijk:
als het toetsingsinkomen hoger is dan € 37.145 (jaar 2014) is er geen recht op zorgtoeslag. Hypotheekrenteaftrek komt in mindering op het gezamenlijk inkomen.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Bedankt, helder en duidelijk antwoord.

Andere antwoorden (2)

Aanvragen kan altijd, alleen als het verzamelinkomen te hoog is krijg je het niet. Dus ik denk dat het vergeefse moeite is.
(Lees meer...)
jc54
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Wahaha (ik denk het ook in dit geval, want ik vraag het voor iemand anders) maar wel knap dat jij dat op voorhand al weet.
Tuurlijk kun je zorgtoeslag aanvragen , krijgen is nog maar de vraag.
Onderstaande link geeft uitsluitsel via een proefberekening.
http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/
(Lees meer...)
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding