Is Teleologische interpretatie toegestaan binnen het strafrecht?

Casus:
Een persoon hackt de computers van het ministerie van Justitie waardoor deze uren enkele uren plat komen te liggen.
Hypothetisch: Hacken is niet strafbaar gesteld door wetgeving.
Casusvraag: Is deze hacker strafbaar?

Stelling A:
Nee, want dit is in strijd met wetsbepalingen: art. 7 EVRM, Art. 16 GW, art 1 Sr, art. 1 Sv, In het kort: geen straf zonder wet.

Stelling B:
Persoon is strafbaar te stellen door teleologische interpretatie van de wet. Willens en wetens heeft verdachte iets gedaan waarvan hij zou kunnen weten dat dit niet de bedoeling was. Hacken doe je niet per ongeluk, daarvoor is een extra competentie voor benodigd. Aan hem is te wijten dat door het manipuleren van het systeem, die computers 'plat' liggen.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
2.8K
tinus1969
5 jaar geleden
Hacken (computervredebreuk) is vziw wel strafbaar. Dus wat is je vraag/de zin./reden van je vraag?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het is een hypothetische vraag. Het is inderdaad gewoon strafbaar. Maar in principe is dat de vraag niet. Ik vraag eigenlijk naar het toepassingsbereik van de interpretatievormen binnen het strafrecht.
LeonardN
5 jaar geleden
Er zit een probleem in je vraagstelling. A is sowieso geldig. Ongeacht welke interpretatie, en ongeacht geleden schade, ook al is die schade niet het gevolg van strafbaar handelen.
Kinderen mogen met een bal spelen, als ze een ruit ingooien draaien zij (of hun ouders) daarvoor op.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nu het kwartje is gevallen over de consequenties van het gevolg (computer plat), is het duidelijk dat weergave van de stellingen niet juist is. Wellicht had ik heel die vraag anders kunnen verwoorden.
LeonardN
5 jaar geleden
Er is dan (zo ervaar ik het vaak hier op GV) ook niks moeilijker dan een goede vraag te stellen. Het is vaak moeilijker dan een goed antwoord geven.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat klopt, binnen een studie moeten er veel onderzoeksvragen geformuleerd worden. En dan merk je pas hoe lastig het is om een vraag te formulieren zonder enige vorm van vooringenomenheid. Soms duurt het weken voor er een echt goede hoofdvraag ontstaat. Vanzelfsprekend is zo'n onderzoek dan al in volle gang op basis van een voorlopige vraag. Dat terzijde. mijn casus had maar 1 doel toen ik hem kreeg. Het toepassen van de grondwet, waarbij ik simpelweg artikel 16 zou aanhalen dat het niet strafbaar is. Maar de vraag is niet of dat hacken strafbaar is, de vraag is of die persoon/hacker strafbaar is. En dat is hij dus wel voor de gevolgen van zijn daad.
Met deze discussie streef ik het doel ernstig voorbij , maar dat is juist leuk aan wet- en regelgeving.

Antwoorden (2)

"...deze uren enkele uren plat komen te liggen."

Lees er is schade berokkend aan derden (=het ministerie van Justitie) dus als het hacken zélf in deze casus niet is verboden wil dat nog niet zeggen dat de gevolgen buiten beschouwing mogen blijven.

Maar los daarvan:
"Hoewel door aanhangers van de rechtspositivistische conceptie geen absoluut verbod op teleologische interpretatie wordt bepleit, volgt uit de subjectieve rechtsopvatting dat hierbij voorzichtigheid is geboden. Aangezien de intenties van de wetgever leidend zijn, moet terughoudend worden omgesprongen met argumenten die zijn gebaseerd op een hedendaagse interpretatie van het recht. Grammaticale interpretatie bepaalt de uiterste grenzen van het mogelijke voor de rechter. In de rechtspositivistische conceptie mag een gedraging dus niet leiden tot een strafrechtelijke veroordeling indien die niet wordt bestreken door de tekst van de wet; de rechtspositivistische conceptie veronderstelt naast het rechtspositivisme ook het wetspositivisme. De nadruk op de communicatieve inhoud van de wet leidt ertoe dat de betekenis van de wet in ieder geval tot op zekere hoogte gefixeerd is: de maatschappelijke omstandigheden kunnen wijzigen, maar de betekenis van de wet wordt vastgesteld aan de hand van de bedoelingen van de wetgever op het moment dat de wet werd gemaakt. 4 De semantische relatie tussen predicaat, intensie en extensie moet daarom in hoge mate als een statische relatie worden opgevat. Voor een zogeheten ‘evolutieve interpretatie’ (een uitleg waarbij rekening is gehouden met ontwikkelingen waar de wetgever nog geen rekening mee kon houden) bestaat maar weinig ruimte. 5 Ten derde bestaat er in de rechtspositivistische conceptie geen ruimte voor een belangenafweging. De rechter moet de rechtszekerheid waarborgen, en daaronder wordt uitsluitend de rechtszekerheid van verdachten verstaan. Heeft de wetgever de gedraging niet expliciet strafbaar gesteld, dan kan deze niet worden bestraft, ook al zou de rechter dat wenselijk achten, en met hem waarschijnlijk het merendeel van de samenleving. De wet wordt geacht het gevolg te zijn van een belangenafweging door de wetgever. De rechter mag geen uitleg geven die indruist tegen de bedoelingen van de wetgever."
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Zou je een conclusie willen of kunnen trekken uit die tekst? Hier ben ik geneigd op te minnen omdat het niemand verder helpt behalve die geen die een zin kan begrijpen als:
"De semantische relatie tussen predicaat, intensie en extensie moet daarom in hoge mate als een statische relatie worden opgevat."
Wattus?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
De conclusie staat eigenlijk al in de eerste zin: "Hoewel door aanhangers van de rechtspositivistische conceptie geen absoluut verbod op teleologische interpretatie wordt bepleit, volgt uit de subjectieve rechtsopvatting dat hierbij voorzichtigheid is geboden." Vrij vertaald: er is dus ruimte, maar niet veel. De argumenten verderop in de tekst verkleinen die ruime nog verder. Het is dus niet een zwart-wit ja/nee, maar het is héél licht-grijs.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@LeonardN, Die zin beschrijft in hele moeilijke woorden, dat er een verband bestaat tussen het doel en strekking van de wetgever.Zo lees ik het. @Ozewiezewo
In principe kan ik hieruit concluderen dat binnen mijn casus verdachte verantwoordelijk en aansprakelijk is voor de schade die is veroorzaakt door de hacker. Niet de handeling is dan strafbaar, maar wel de gevolgen ervan.
Bedoelde je dit ook?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
@gast106104
Je schrijft in de vraag: "Hypothetisch: Hacken is niet strafbaar gesteld door wetgeving." dus nee, dan kun je voor dát feit ook niet voor vervolgd worden. Maar daden hebben gevolgen en die gevolgen moeten óók binnen de wet blijven. In de wet staat b.v. ook niet letterlijk dat ik geen steen door de ruit van mijn buurman mag gooien. Maar wanneer ik dat zou doen, dan ben ik evengoed verantwoordelijk voor de schade.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor het inzicht.
LeonardN
5 jaar geleden
Juist, maar het houdt dus ook in dat als er gehackt zou zijn zonder enige (aantoonbare) schade er dus geen straf zou volgen, omdat hacken vrij zou mogen (in jouw voorbeeld). Dus daarmee los je het probleem van de vraag niet echt op. Enkel de bijvraag:
Aan hem is te wijten dat door het manipuleren van het systeem, die computers 'plat' liggen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
@LeonardN
Klopt helemaal. Vandaar ook het tweede deel: de aanvulling vanuit de bron.
LeonardN
5 jaar geleden
Wacht even. Ik ben nog even onzeker op dit punt. Misschien kunnen we eruit komen. "Op de vraag Is deze hacker strafbaar?"
Je argument met de raam en de buurman is niet kloppend, immers die gedraging valt onder vernieling en staat zodanig in de wet (geen teleo nodig):
Artikel 350 1. Hij die opzettelijk en wederrechtelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, vernielt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.
Als je onvoorzichtig bent en je maakt per ongeluk de ruit kapot draai je nog wel op voor de schade maar ben je niet strafbaar.
Nu zou je 350 ook kunnen gebruiken in de casus die de vrager gebruikt en de hacker daaraan proberen op te hangen. MAAR dan zou je waarschijnlijk dezelfde teleologische problematiek krijgen als in het geval Runescape (zie bron mijn antw.).
Dat de hacker de schade wellicht moet vergoeden maakt hem nog niet per se strafbaar lijkt me.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
De vragensteller schrijft : "Hypothetisch: Hacken is niet strafbaar gesteld door wetgeving." In deze hypothetische vraag is hacken dus niet expliciet strafbaar (maar de gevolgen ervan mogelijk wél)
In de niet-hypothetische vraag valt hacken normaal gesproken onder "computervredebreuk' (bron: https://www.iusmentis.com/beveiliging/hacken/computercriminaliteit/computervredebreuk/ ) Ik heb bij de discussie onder jouw antwoord vluchtig wat gezien m.b.t. de Hoge Raad. Dat is vreemd, want hypothetisch niet aanwezige delen van de wet komen doorgaans niet bij de Hoge Raad terecht.
Blijkbaar is daar ergens de het hypothetische-deel los gelaten. (Wellicht is daar wat van de verwarring ?)
Maar in dat geval gaan we buiten de casus van de vraag en dus ook buiten die van mijn antwoord.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Voor de zekerheid: met de zinsnede "In de niet-hypothetische vraag" bedoel ik: "In de werkelijke situatie zoals die nu geldt"
LeonardN
5 jaar geleden
"Dat is vreemd, want hypothetisch niet aanwezige delen van de wet komen doorgaans niet bij de Hoge Raad terecht."
Dat maakt niet uit. Ik trek die hypothese gewoon door. Als dan. Als het bij de hoge raad zou komen in een hypo geval dan ....
" In de niet-hypothetische vraag valt hacken normaal gesproken onder "computervredebreuk' "
Irrelevant dus voor deze vraag. (maar de gevolgen ervan mogelijk wél)
Dat betwist ik dus even. Strafbaar zijn en ergens voor opdraaien is niet hetzelfde.
-Onvoorzichtig rennen is niet strafbaar.
-Het kan wel voor schade zorgen
-De veroorzaker is dan niet strafbaar (wel mogelijk aansprakelijk voor de schade). De vrager wil weten is de hacker strafbaar in deze hypothese.
Als jij JA zegt, hoe wil je deze dan strafbaar stellen (wat anders dan deze voor de schade op te laten draaien)? En moet je dan niet in enige vorm teleologische interpretatie toe gaan passen? En zo ja, in hoeverre mag dat dan (maw kan je dat hier op enige wijze doen?).
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
---
"Dat is vreemd, want hypothetisch niet aanwezige delen van de wet komen doorgaans niet bij de Hoge Raad terecht."
Dat maakt niet uit. Ik trek die hypothese gewoon door. Als dan. Als het bij de hoge raad zou komen in een hypo geval dan ....
----
Prima dat je de hypo doortrekt :-)
Waar het mij om ging is dat ik me afvroeg of jullie het daar nog over het hypothetische geval hadden, of dat jullie inmiddels bij de échte wetgeving waren aanbeland. ----
" In de niet-hypothetische vraag valt hacken normaal gesproken onder "computervredebreuk' "
Irrelevant dus voor deze vraag.
---
Klopt. Maar ik wilde duidelijk en volledig zijn. Dat is blijkbaar niet gelukt :-( ---
(vervolg in volgende reaktie)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
(maar de gevolgen ervan mogelijk wél)
Dat betwist ik dus even. Strafbaar zijn en ergens voor opdraaien is niet hetzelfde.
-Onvoorzichtig rennen is niet strafbaar.
-Het kan wel voor schade zorgen
-De veroorzaker is dan niet strafbaar (wel mogelijk aansprakelijk voor de schade).
---
Dat zijn we redelijk met elkaar eens. Al lig het wel een beetje aan de schade die toegebracht wordt.
In het extreme geval dat er b.v. doden gaan vallen komt wel degelijk strafrecht om de hoek kijken. B.v. voor het weggooien van een sigaret krijg je hoogstens een bestuurlijke boete. Veroorzaak je er echter een grote bosbrand mee, dan mag je toch wel "even over je zonden na gaan denken op kosten van de staat."
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Maar met alle extreme voorbeelden dwalen we af van de originele vraag. Hacken is (hypothetisch) niet strafbaar.
Een ministerie van justitie dat uren plat licht is een behoorlijke schadepost. Ik denk dat menig rechter daar toch wel eens met de dader over wil babbelen. Een beetje afhankelijk van de situatie kan daar zeker ook wel het strafrecht bij betrokken worden.
Ja, maar dan enkel in het geval dat de taalkundige uitleg van de wettekst verduidelijkt wordt. In de bestaande casussen van o.a. elektriciteitsdiefstal en runescapediefstal was die uitleg al controversieel.

https://research.vu.nl/ws/portalfiles/portal/1375957/AA20150624+De+betekenis+van+taal+in+het+strafrecht.pdf
"
Het hof maakte een vergelijking met een
paspoort dat eigendom blijft van de Staat der
Nederlanden, maar toch kan worden gestolen
van de rechthebbende op het paspoort. Diefstal
van een paspoort is een voorbeeld van een
gewoon geval waarmee de taalkundige uitleg
van artikel 310 Sr nader kan worden verduidelijkt.
Een vergelijking met een virtueel
goed is echter problematisch, omdat de Staat
der Nederlanden niet over middelen beschikt
om een gestolen paspoort met een lange arm
terug te brengen in de feitelijke macht van de
rechthebbende: het gestolen paspoort is ook
aan de feitelijke heerschappij van de Staat
onttrokken
"

(voor het elektriciteitsverhaal is de teleologische interpretatie nog controversiëler)

"
Er moet
kunnen worden uitgelegd hoe de verdachte
door te bellen met de simkaart van een ander
belminuten en berichten aan de feitelijke
heerschappij van die ander onttrekt en zich
wederrechtelijk toe-eigent. Het ontbreken
van die uitleg maakt dat de beslissing van
de Hoge Raad op gespannen voet staat met
het legaliteitsbeginsel, zoals dat ook het
geval was bij het Elektriciteit-arrest en het
Runescape-arrest. Het legaliteitsbeginsel
sluit niet uit dat de wettekst door rechterlijke
interpretaties wordt verduidelijkt,11 maar dan
moet de rechter wel kunnen uitleggen hoe hij
de verbinding maakt tussen de bestanddelen
van de wettekst en de gedragingen van de
verdachte.
"

Het zou dus in mijn ogen haast onmogelijk zijn een hacker te veroordelen voor het hacken op zich, en dat dan te gooien op inbraak (138a), met een teleologische interpretatie. Dan zou een rechter wel heel ver moeten gaan. Dat is dan niet gezegd dat de gedragingen van de hacker geen gevolgen zouden kunnen hebben. Men zou wel kunnen proberen de geleden financiële schade op hem te kunnen verhalen. In ieder geval niet via de teleologische weg.
---
En als je art. 350 (opzettelijke vernieling) zou willen gebruiken om de hacker strafbaar te stellen kom je op hetzelfde teleologische probleem uit als met de casus Runescape.
Toegevoegd op 31 januari 2019 13:16: tekst
LeonardN
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
In mijn ogen is je hoofdvraag stiekem: Is deze hacker strafbaar?
Dat kan je volgens mij enkel oplossen door teleologische interpretatie toe te passen (als je zoals in eerdere reacties is gebleken) de casus Runescape ziet als teleologische interpretatie, zal je je dus af moeten vragen of je dat via een ander strafrechtartikel ook kan beargumenteren (passend binnen de wet) voor dit geval. En dat is lastig maar dus niet onmogelijk (het is immers bij runescape ook gebeurd). Het zal er dan (als je het met 350 probeert) ook weer aan liggen of je opzet aan kan tonen. Hacken houdt immers niet vanzelfsprekend schade in. En schade door hacken zou ook onopzettelijk kunnen gebeuren.