In de folder van de Blokker staat een aanbieding voor fietsverlichting, velig staat erbij, maar deze is verboden?

Ik hoorde van iemand dat dit soort extra verlichting helemaal niet mag. En dat je daar dus een boete voor kan krijgen.

Helaas kan ik dit niet in het wetboek terug vinden. Weet iemand of dit klopt?

Toegevoegd na 4 minuten:
http://www.reclamefolderonline.nl/blokker-folder-week-41-2015-p39/

Toegevoegd na 16 minuten:
Even ter extra informatie: Het gaat niet om het vervangen van alle wettelijke gestelde reflectoren en lampen.

Het gaat om deze lampjes extra erbij.

Toegevoegd na 1 dag:
Het gaat om die knalgroene lampjes waarmee de hele fiets verlicht is.

8 jaar geleden
in: Wetgeving
3.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb ooit bijna een boete gehad, omdat mijn lampje voor oranje was. Die moest geel of wit zijn... Ligt er maar net aan in welke bui je welke agent treft.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Nee daar heeft oom agent wel gelijk in. Koplamp moet wit of geel zijn. En niet knipperen. (Ook al is dat niet leuk, dat stast namelijk wel in de wet)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het ligt niet aan de bui van de agent. Het ligt aan het toepassen of schenden van het gelijkheidsbeginsel. Er zijn genoeg politieagenten die wel eens iets door de vingers hebben gezien. Een weekje later bekeurt de agent wel en dan wordt er keihard geroepen: moet je mij hebben, die en die liet jij toen en toen wel doorrijden. Een goede reden voor de agent om nooooiiit meer iets door de vingers te zien.
Met verhalen als: ik had een heel begrijpende agent en ik mocht doorrijden, zijn de agenten zelf niet blij. Strijkt een agent met de hand over het hart, hang het niet aan de grote klok maar zwijg daar te allen tijde over.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gaat het je nu om die rode en witte verlichting bovenaan de pagina of de groene zijreflectering op het kinderfietsje? Als het om die bovenste gaat: dat mag gewoon: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/fiets/vraag-en-antwoord/wat-zijn-de-regels-voor-fietsverlichting-en-reflectie-op-een-fiets die zijreflectering mag ook als maar aan alle andere verplichtingen is voldaan.

Antwoorden (2)

Nee, het klopt niet dat de losse lampjes verboden zijn.

Rijksoverheid :
Regels voor losse lampjes op een fiets
De regels voor losse lampjes:

wit of geel licht voor;
rood licht achter;
de losse lampjes mogen alleen op het bovenlichaam. Dus niet op uw hoofd, armen of benen;
u mag losse lampjes bevestigen aan uw kleding of op uw tas;
losse lampjes moeten goed zichtbaar zijn. Er mag dus niets voor of overheen hangen;
losse lampjes moeten recht vooruit en recht achteruit schijnen, ze mogen niet knipperen en niet te veel bewegen.
Erna55
8 jaar geleden
De verlichting valt erg op dus daar kan een politieagent geen bezwaar tegen maken.

Maar strikt genomen mag dit niet. De velgen of de wielen moeten geel of wit reflecteren aan de zijkant. Dat doen deze lampjes niet.

Toegevoegd na 11 minuten:
Uit de Regeling tot uitvoering de hoofdstukken III en VI van de Wegenverkeerswet 1994 (Regeling voertuigen):

5.9.51
1. Fietsen op twee wielen moeten zijn voorzien van:

Onderdelen a tot en met c: visuele controle.
a. één rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig;
b. witte of gele retroreflectoren aan de wielen, en
c. vier ambergele of gele retroreflectoren aan de trappers.

2.

Fietsen op meer dan twee wielen moeten zijn voorzien van: (...)

5.9.54

1.

De rode retroreflector moet zijn aangebracht:
a. bij fietsen met één achterwiel tussen de bagagedrager en het spatbord, dan wel bij afwezigheid van een bagagedrager op het spatbord op een hoogte van niet minder dan 0,35 m en niet meer dan 0,90 m boven het wegdek, dan wel onder het zadel;
(...)
3.

De witte of gele retroreflectoren aan de wielen moeten de omtrek van het wiel volgen en op of zo dicht mogelijk bij de velg zijn aangebracht, zodanig dat zij aan beide zijkanten van het voertuig zichtbaar zijn.

Artikel 5.9.551.

De in de artikelen 5.9.51 en 5.9.52 bedoelde retroreflectoren mogen voorzover het het lichtdoorlatend gedeelte betreft, ten hoogste 25% zijn afgeschermd.

2.

De in de artikelen 5.9.51 en 5.9.52 bedoelde retroreflectoren mogen geen gebreken vertonen die de retroreflectie beïnvloeden.

3.
De rode retroreflectoren en de witte of gele retroreflectoren aan de wielen moeten zijn voorzien van een goedkeuringsmerk. Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, artikelen 125 en 126, van toepassing.

Artikel 5.9.557

1.

Fietsen mogen zijn voorzien van:

a. een naar voren gerichte witte retroreflector indien deze niet reeds ingevolge artikel 5.9.51 verplicht is, en

b. ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig.

(...)

3.

Fietsen en zijspanwagens mogen zijn voorzien van extra witte retroreflecterende voorzieningen aan de voorzijde, extra rode aan de achterzijde en extra ambergele aan de zijkanten van het voertuig.

5.9.65
Fietsen mogen niet zijn voorzien van meer retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.9.51, 5.9.52, 5.9.57 en 5.9.57a is voorgeschreven of toegestaan.
Computoon
8 jaar geleden
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Dat heb ik allemaal ook gelezen. Maar ik haal daar dus niet uit of deze verlichting extra erbij is toegestaan, dus bovenop de wettelijke eisen.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Bij auto's is de wet heel duidelijk en zegt dat extra verlichting niet is toegestaan. Maar bij de fiets staat dit alleen over reflectoren.
Computoon
8 jaar geleden
Expliciet staat dat er inderdaad niet. Maar als aan zijreflectoren de eis wordt gesteld dat ze wit of geel licht reflecteren, zou het vreemd zijn dat groene of blauwe lampjes toegestaan zijn. Het probleem zullen dus niet de lampjes zijn maar de kleur. En een zeer strikte agent zou ook leds kunnen afwijzen die zijwaarts wel geel of licht uitstralen omdat er geen sprake is van reflectie maar verlichting. Of de fietser moet ook nog wit of geel reflecterende wielen of banden hebben.