Is het exploiteren van een coffeeshop in Nederland legaal, of wordt ook het verkoopgedeelte gewoon 'gedoogd'?

De vraag lijkt me duidelijk, ik kreeg inspiratie toen ik enige malen als onderdeel van een aantal antwoorden op een andere vraag las dat wietverkoop in de coffeeshop legaal zou zijn.

Is dit echt zo? Waar is dat op gebaseerd, wettelijk gezien?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Coffeeshops, aanvragen vergunning
De Opiumwet verbiedt de verkoop en handel in drugs. De verkoop van softdrugs wordt gedoogd onder strenge voorwaarden.

Landelijke regelgeving
De voorwaarden voor de verkoop van softdrugs zijn neergelegd in de gemeentelijke gedoogrichtlijnen coffeeshops. In deze gedoogrichtlijnen zijn de landelijke AHOJG-regels opgenomen, die in heel Nederland gelden.

De belangrijkste AHOJG-regels:

geen verkoop aan personen beneden de 18 jaar, waarbij controle van de leeftijd verplicht is;
het bedrijf moet een verlof hebben voor de verkoop van alcoholvrije dranken en eetwaren;
per transactie mag maximaal 5 gram softdrugs worden verkocht;
de aanwezige handelsvoorraad in het bedrijf mag niet hoger zijn dan 500 gram.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en moet verder dan 250 m van scholen en jeugdcentra ed. zij, niet in een woonwijk, en met voldoende parkeergelegenheid .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (1)

Inkopen mag niet verkopen mag wel... Maar er zijn vestigingsvergunningen en die veranderen heel snel steeds...
Maar het is legaal, die coffeeshop... Nog wel, maar morgen kan het weer anders zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een min krijg je er zeker niet voor van me, maar ik las enige tijd na het stellen van de vraag zelf dat het gedoogd wordt en dus niet legaal is.