wordt mijn aow gekort als ik iemand in huis neem?

ik wil een vriendin in huis nemen (in laten schrijven) wordt dan mijn aow gekort??

Weet jij het antwoord?

/2500

U bent een alleenstaande 65-plusser en uw vriendin, ook alleenstaand, loopt nog al eens bij u binnen. Ze blijft ook wel eens een nachtje slapen en soms gaat u samen op vakantie. Niets aan de hand toch? Jawel, want u zou dan wel eens te veel AOW-pensioen ontvangen. Hoe zit dat? Dus als je met iemand onder één dak woont, ben je een samenwoner? Nee. Er kan een situatie zijn dat u met iemand onder één dak woont en toch voor de SVB niet als samenwoner door het leven gaat. Dat is onder meer het geval wanneer u aan iemand in uw woning een kamer verhuurt. Er is dan sprake van een commerciële relatie. U blijft volgens de SVB ook aangemerkt als alleenstaand indien u uw woning deelt met uw eigen (geadopteerde kinderen) kinderen (ongeacht de leeftijd), een kind jonger dan 18 jaar dat niet van u is (bijvoorbeeld een pleegkind), uw vader of moeder, twee of meer mensen van 18 jaar of ouder of iemand die korter dan zes maanden bij u woont. Wanneer is er sprake van een samenwoning die minder AOW oplevert? Volgens een uitleg van de SVB is er sprake van samenwonen zodra twee -meerderjarige - mensen die niet met elkaar zijn getrouwd, samen in één huis wonen en één huishouding voeren. De wet spreekt dan niet over (ongehuwd) samenwonen, maar heeft het over 'het voeren van een gezamenlijke huishouding'. In dat geval krijgt u als 65-plusser 50 procent van het minimumloon. U kunt daarbij dan nog wel recht hebben op een AOW-toeslag als uw partner jonger is dan 65 jaar. Is het evenwel een goedverdienende partner, dan vervalt de toeslag.

Bronnen:
www.arces.nl/archief2005/05actu034.pdf

Ja AOW wordt dan gekort. Het gaat immers om het voeren van een gemeenschappelijk huishouden met een ander. De AOW wordt dan nu (sept.2010) € 701,49 bruto per maand i.p.v. € 1022,85 bruto.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100