Kan ik in Nederland mijn rijbewijs halen als ik in Duitsland woon?

Ik ben momenteel bezig met mijn rijbewijs in Nederland (mag in februari afrijden). Ik woon momenteel bij mijn vader maar wil graag bij mijn moeder wonen (zij woont in Duitsland). is het mogelijk om te verhuizen als ik nog bezig ben met mijn rijbewijs? Kan ik deze dan gewoon afmaken in Nederland?

4 maanden geleden
in: Wetgeving
jc54
4 maanden geleden
Je kunt je rij-opleiding afmaken. Ik denk alleen niet dat de rijschoolhouder jou in Duitsland komt ophalen. Je zult je dus waarschijnlijkk zelf naar de rijschool moeten begeven,
tinus1969
4 maanden geleden
Ik vermoed dat dit niet mogelijk is. Omdat je straks in Duitsland woont, moet je rijbewijs worden afgegeven door de Duitse overheid (waarschijnlijk ook daar de gemeente). En die gemeente zal een Nederlands rijexamen waarschijnlijk niet erkennen.
tinus1969
4 maanden geleden
@jc54 waar baseer je dat op?
Pommerd
4 maanden geleden
Zolang je de Nederlandse nationaliteit hebt lijkt het mij logisch dat je in Nederland je rijbewijs kunt halen.
TurfGraver
4 maanden geleden
Je mag je rijbewijs nu alleen nog maar in Duitsland halen wanneer je bij een Duitse gemeente staat ingeschreven en daar minimaal 185 dagen per jaar woont. Daarnaast dien je een EHBO-diploma te hebben en een oogtest te ondergaan om een Duits rijbewijs te kunnen behalen.
https://grenzinfo.eu/erw/nl/een-nederlands-rijbewijs-in-duitsland-wonen-hoe-zit-dat/
tinus1969
4 maanden geleden
@Pommerd, dat lijkt jou mss logisch, maar dat is het niet. Het gaat bij dit soort zaken niet om nationaliteit, maar om woonplaats.
Inekez1
4 maanden geleden
Ga gewoon eerst bij je moeder in Duitsland 'logeren'. Haal je rijbewijs in Nederland, ophalen bij de gemeente waar je (bij je vader) staat ingeschreven. Daarna kun je je bij je moeder inschrijven als je daar wil blijven wonen. Stel dat je echt maar 2 maanden bij je moeder zou gaan wonen, dan is het niet nodig en niet logisch om je daar in te schrijven. Woon je langer dan 8 maanden per jaar buiten Nederland, dan ben je wel verplicht om je op je nieuwe adres in Duitsland in te schrijven. Nu inschrijven in Duitsland levert allemaal gedoe op rondom dat rijbewijs. Gewoon even wachten dus met officieel verhuizen.
tinus1969
4 maanden geleden
Overigens heeft in Duitsland gaan wonen allerlei consequenties, bv ook voor je recht op pensioen. Rijbewijs is nog t simpelst…

Geef als eerste antwoord