Wat gebeurt er met de erfenis van een mogelijk moordslachtoffer als de mogelijke dader sterft?

Ik volgde de podcast over Yvon K. Maar ik lees zojuist dat zij is overleden. Woensdag zou de rechtbank uitspraak doen.

Yvon K. Werd verdacht van de moord op (haar echtgenoot) Cris Grinwis. En zij erfde miljoenen. Een dode kan je niet meer vervolgen. Ik weet even niet of zij kinderen heeft. Maar wat gebeurt er nu met het geld wat van Cris was?

https://www.ad.nl/binnenland/gifmoord-verdachte-yvon-k-dood-gevonden-in-haar-huis-in-tilburg~a0f31a10/

8 maanden geleden
in: Wetgeving
Antoni
8 maanden geleden
Als er geen erfgenamen bekend zijn komt de erfenis terecht bij het Rijksvastgoedbedrijf van de overheid. Dat gaat onderzoeken of de erfenis kan worden afgewikkeld. Als er geen erfgenomen worden gevonden gaat de erfenis naar de consignatiekas. Rechthebbenden kunnen binnen 20 jaar aanspraak maken op de erfenis. Als niemand zich meldt, gaat de erfenis naar de Staat.
1Broodje-Ei
8 maanden geleden
Op de site van omroep Brabant staan verschillende artikelen over deze moord. Er staat o.a. dat Cris Grinwis (Yvons vriend) uit een eerder huwelijk een aantal kinderen had. Maar dat sinds Cris een relatie had met Yvon hij zijn testament had veranders ten gunste van de dochter van Yvon. Zij lijkt nu de enige erfgenaam te zijn. En niet de wettige kinderen van Cris. Lees ook omroepbrabant.nl/nieuws/4344829/yvon-k-beroofde-zichzelf-van-het-leven-bevestigt-onderzoek of omroepbrabant.nl/nieuws/4344146/door-plotse-dood-van-yvon-k=wordt-waarheid-over-gifmoord-nooit-duidelijk

Antwoorden (1)

De erfenis wordt verdeeld zoals in zijn testament staat, en als dat er niet is volgens de regels van het Burgerlijk Wetboek. Iemand die de hand heeft gehad in het overlijden van de erflater wordt uitgesloten als erfgenaam, maar dat moet dan wel onomstotelijk vaststaan. Wat in deze zaak niet het geval is. Die uitspraak zal er ook niet komen, want strafrechtelijke procedures stoppen per definitie zodra de verdachte is overleden. Belanghebbenden kunnen de verdeling van de erfenis aanvechten bij de rechter, de uitkomst daarvan is onzeker. Juridisch een interessante casus.
teusvh
8 maanden geleden