Wat houdt gedogen van hennepplanten in?

volgens de regels mag je geen hennep (wiet)planten in je tuin hebben maar 3 planten worden gedoogd. als toevallig een opsporingsambtenaar ze ziet staan, mag hij dan sommeren deze weg te halen?

7 maanden geleden
in: Wetgeving
tinus1969
7 maanden geleden
De regels van wie precies? Waar staat dat van die drie hennepplanten?
tilborghs
7 maanden geleden
het is een feit van algemene bekendheid, ook dat gedogen
tinus1969
7 maanden geleden
Voor mij is dat niet algemeen bekend.
crispy
7 maanden geleden
Als iets verboden is, dan mag het strikt genomen helemaal niet.
De overheid kan een beleid ontwikkelen om kleine overtredingen van een verbod niet te gaan opsporen of vervolgen. Dat beleid heet dan een gedoogbeleid.
Er is een verbod op het houden van wietplanten. Maar als je er 5 of minder hebt, wordt dat gedoogd. Oftewel: ze zullen je er niet voor vervolgen.
tinus1969
7 maanden geleden
Niet iedereen gedoogt 5 wietplanten
Inekez1
7 maanden geleden
Als je in een huurhuis woont, houd er dan rekening mee dat je verhuurder mogelijk geen enkele wietplant gedoogt. Dat kan tot grote problemen leiden.

Antwoorden (1)

De politie zegt:
Mag ik wietplanten in huis hebben?
Nee, dat mag niet.

Wel bestaat een gedoogbeleid wat betreft wietplanten. Dit houdt in dat je vijf planten mag hebben, maar als de politie langs komt, worden deze planten ook in beslag genomen. Het Openbaar Ministerie neemt de zaak dan niet in behandeling, omdat deze geseponeerd wordt. Heb je meer dan vijf wietplanten, dan wordt er wel altijd een zaak van gemaakt.

Kortom, als je gepakt wordt met wietplanten, worden ze in beslag genomen. Als het er meer dan vijf zijn, wordt je ook nog vervolgd.
bamibal
7 maanden geleden
tinus1969
7 maanden geleden
En let er dus op dat dit blijkbaar het beleid is van het Openbaar Ministerie. Verhuurders kunnen een heel ander beleid hebben.