Waarom maar 1 kind tekenen bij verkoop woning door langstlevende als anderen ook belanghebbend zijn?

Er is een testament. Langstlevende erft 1%, kinderen de rest. Kinderen krijgen vordering op langstlevende. Na enkele jaren wil langstlevende woning verkopen. Notaris vraagt bij verkoop slechts handtekening van 1 vd kinderen voor de verklaring van aanvaarding van de erfenis.
Hoe kan dat?
Bij meerdere kinderen bestaat toch de mogelijkheid dat die er anders over denken. Wie kan dit uitleggen?.

een jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
tinus1969
een jaar geleden
Heb je de notaris zelf gebeld? Ik zou dat gewoon doen, en snel.
erotisi
een jaar geleden
wie is eigenaar van de woning?
Is één van de kinderen misschien afwikkelingsbewindvoerder of gevolmachtigde?
Incopi
een jaar geleden
eigenaar is de langstlevende (tevens executeur) Er is geen gevolmachtigde
ronron1212
een jaar geleden
De vraag is raar langstlevende erft ds die erft alles en niet 1%
erotisi
een jaar geleden
Volgens het wettelijk erfrecht verkrijgt de langstlevende alle bezittingen van de nalatenschap. Hierdoor is hij/zij ook enig eigenaar. Dat ze maar 1% erfgenaam is heeft daar niets mee te maken, alleen voor de hoogte van de verkrijgingen/erfdelen.
Als ze dus 1% krijgt en kinderen 99% verkrijgt de langstlevende dus nog steeds het eigendom van alle goederen zoals huis, als in het testament de wettelijke verdeling niet is uitgesloten. Stel het huis is 500.000 waard dan krijgt dus langstlevende dat huis maar verkrijgt maar een erfdeel van 5.000 en kinderen 495.000. Omdat het huis aan de langstlevende toebedeeld meer waard is dan 5.000 verkrijgen de kinderen dus een vordering op langstlevende van 495.000
Incopi
een jaar geleden
Erft alles en heeft vruchtgebruik. De 1% is regeling voor fiscale voordelen
erotisi
een jaar geleden
wat bedoel je met 'voor de verklaring van aanvaarding van de erfenis.'?
ronron1212
een jaar geleden
Snap er niets van want je verhaal klopt volgens mijn niet helemaal.
Incopi
een jaar geleden
Bij het passeren van de akte van verkoop vraagt de notaris 1 van de kinderen om mee te komen en daarbij een verklaring te ondertekenen of hij de nalatenschap beneficiair aanvaardt, verwerpt of zuiver aanvaart.
Heel vreemd allemaal, morgen notariskantoor bellen
erotisi
een jaar geleden
hebben de andere erfgenamen alle aanvaard?
Incopi
een jaar geleden
Geen van de kinderen heeft de afgelopen jaren zo een verklaring ingevuld
erotisi
een jaar geleden
Na het overlijden heeft u 3 maanden tijd om te onderzoeken en te bepalen of u de erfenis wil aanvaarden of niet.
Wilt u een erfenis zuiver aanvaarden, dan kunt u een verklaring afleggen bij de griffie van de rechtbank. Dit is niet verplicht. Als u geen verklaring aflegt, kunt u op enig moment toch gevraagd worden om alsnog te verklaren dat u de erfenis zuiver aanvaardt. Dit kan zelfs via de rechter worden afgedwongen.
erotisi
een jaar geleden
En wat zei de notaris?
Incopi
een jaar geleden
Hoefde niet persë, maar liefst wel 1 vd kinderen tekenen
Maar voor gekozen om 1 van ons te machtigen om erfenis te aanvaarden en te tekenen voor de verkoop
erotisi
een jaar geleden
Toch vreemd dat een niet eigenaar moet/kan tekenen voor verkoop. Of bedoel je tekenen voor zuivere aanvaarding?

Antwoorden (2)

De notaris wil weten of er minimaal één erfgenaam is (anders dan de weduwe) die de erfenis aanvaardt. Of (ook) de andere kinderen de erfenis aanvaarden is dan niet meer relevant.
teusvh
een jaar geleden
erotisi
een jaar geleden
Waarom is het wel relevant dat 1 kind aanvaardt?
teusvh
een jaar geleden
Om te weten waarom dat relevant is zou ik de kleine lettertjes van het testament moeten kennen.
Maar het is de enige ratio die achter de vraag van de notaris kan zitten.
Het tekenen van slechts één kind bij de verkoop van een woning door de langstlevende kan verschillende redenen hebben, zoals afspraken tussen de erfgenamen of het feit dat het betreffende kind de enige erfgenaam is. Het is belangrijk om de specifieke situatie te kennen om een definitief antwoord te geven.
10 maanden geleden
erotisi
10 maanden geleden
Uit de vraag blijkt dat het betreffende kind niet de enige erfgenaam is.