Zijn er wettelijke beperkingen aan een feestje thuis?

Er is een feest bij iemand in de kas achter zijn huis (woont dus landelijk), er worden rond de 400 mensen verwacht. Zijn er grenzen aan hoe groot zo een feest mag zijn door politie/brandweer/gemeente?

En kan je als bezoeker ook schuldig worden bevonden wanneer blijkt dat het niet mag?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K

Het beste antwoord

Ja, dit is geen verjaardagsvisite meer te noemen. Dit mag je gerust een evenement noemen. En dan heb je te maken met parkeergelegenheid, drankvergunning, brandveiligheid en geluidoverlast. Maar misschien valt het nog onder een besloten bijeenkomst. Hoe dan ook, al dit soort zaken zijn geregeld in de gemeentelijke Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en zijn per gemeente verschillend. En natuurlijk, als je hiervoor een vergunning nodig hebt en je hebt die niet, dan overtreed je de verordening en krijg je dus een boete. (schuldig wordt je alleen in een rechtbank bevonden)
Dus snel een telefoontje of een mailtje naar het betreffende gemeentehuis en je krijgt alle noodzakelijke inlichtingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je een evenement organiseerd, en dat is het in dit geval, ben je verplicht de gemeente in te lichten zodat die de politie en brandweer kan inlichten. Dan wordt er nagegaan of dit een mogelijkheid is en misschien wordt het compleet afgekeurd. Sowieso is het niet melden hiervan strafbaar.

Of je als bezoeker schuldig bent; schuldig is een groot woord, zeker als je niet op de hoogte bent of het evenement al dan niet goedgekeurd is, maar als burger hoor je altijd op de hoogte te zijn van de regels en wetten, dus je kan nooit zeggen: oh, ik wist niet dat je dat moest melden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn altijd beperkingen en die verschillen of kunnen verschillen per gemeente. Het zou heel verstandig zijn om eerst bij de gemeente te iformeren hoe het zit.