is een meerderjarig thuiswonend kind na het overlijden van zijn alleenstaande ouder aansprakelijk voor de schuld van deze ouder?

Kan deze schuld worden kwijtgescholden of is er een andere regeling voor?
Bij voorbaat dank.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Het beste antwoord

Je kunt een erfenis altijd beneficiair aanvaarden. DWZ je erft alleen als er iets overblijft. Je hoeft dan geen schulden van je ouders op je te nemen. Persoonlijke eigendommen hebben vaak meer emotionele waarde dan geldwaarden en hoeven vaak niet verkocht te worden om te schuld in te lossen. TV, magnetron, auto en fiets kunnen wel als betaalmiddel aangemerkt worden. Hangt ook een beetje van de schuld af. Je kunt altijd informatie hierover inwinnen bij een notaris. Moet je toch heen voor de afhandeling van de erfenis. Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord, behalve dat laatste zinnetje. Je hoeft niet per se naar een notaris. Een notaris wordt pas verplicht als er bijvoorbeeld registergoederen zijn (eigen woning) of minderjarige erfgenamen.

Andere antwoorden (5)

Als je de ervenis aanvaard dan ben je aansprakelijk.
ronron1212
12 jaar geleden
Als je de erfenis niet aanvaard hoef je de schulden niet te betalen. Het lastige is dat je technisch gezien ook geen aanspraak kan maken op de spullen van je ouders maar meestal worden de dingen zonder waarde dan wel aan dat kind gegeven.

http://www.vpnotarissen.nl/doc3.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de meeste schulden worden kwijdgescholden bij overlijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
hoe kom je daarbij leg eens uit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dag ronron,
bij consumtive schulden leningen,postorders is kwijdschelding bij overlijden een regel die bij mijn vader toegepast werd.tien jaar geleden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yep, antwoord klopt totaal niet. Leuk dat ze dat bij je vader hebben gedaan, maar dat is geen regel en zeker niet algemeen. Er zijn bepaalde dingen die bij overlijden worden kwijtgescholden, maar dat moet dan zwart-wit op papier staan, anders krijgen de erven ook de schulden. Wil je dat niet, dan moet je de erfenis weigeren, al dan niet na eerst een inventaris te laten opmaken.
Via een notaris ! Kan € kosten . Of zelf rechtstreeks naar de recht bank (griffie ) stelt niks voor . Ze zijn heel behulpzaam en geven uitleg , maar mogen geen advies geven (de griffie ) misschien een Klein bedrag aan leges . Wat al een ander Antw gaf Google beneficiair. Maar er is ook nog een tussen vorm . Dus niet zomaar aanvaarden , met lusten en lasten . Doe dat wel snel ! Er staat een termijn voor . Anders ben je het haasje . Succes .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je echt in deze situatie terecht bent gekomen is het zaak om je niet te gedragen als erfgenaam. Als je bijvoorbeeld tekent voor de begrafenis kunnen de schuldeisers het al zien als dat je je gedraagt als erfgenaam en dan helpt verwerpen je echt niet meer. Wat je moet doen is direct naar de notaris gaan die je kan helpen als het nog niet te laat is. (hangt ook van de hoogte van de schuld af) Je moet bij de rechtbank een formulier van beneficiair aanvaarden halen en daar laten vastleggen dat je het alleen accepteert bij baten. daarna naar de notaris om de schuld af te handelen. De notaris kan een verzoek doen om de schulden af te handelen en dat bij de rechtbank indienen. Dan heb je er zelf geen omkijken naar en kan je alle schuldeisers naar de notaris verwijzen. Onze notaris heeft er destijds voor gezorgd dat zij als preferente schuldeiser op de lijst kwam dus wij hebben daar niets voor hoeven betalen. Maar laat je heel goed voorlichten het is een hele vervelende situatie.