ik verblijf in een hotel in het buitenland en heb een nederlandse betaalrekening,waar ben ik belastingplichtig?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meestal geldt een hotel niet als vaste woon en verblijfplaats en daarnaast geldt vaak een 180 dagen criterium. Dus vermoedelijk nog steeds Nederland. Maar als u in NL ook echt niets meer dan een rekening heeft zult u wel afstevenen op een andere uitslag
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hangt af van een heleboel criteria: woont u alleen maar in dit hotel of werkt u er en in welk land? Bent u nog Nederlander?
Graag uw vraag iets uitgebreider maken. De stelling is helaas op deze manier niet te beantwoorden.

Het beste antwoord

Dit antwoord is geldig als u ook werkt in het buitenland:

Verdiensten in ander land
Als je in een ander land inkomen verdient, moet je kijken of je daar ook belastingplichtig bent. Als een Belg in Nederland werkt, dan is de Belg voor dat inkomen uit Nederland belast is in Nederland. Daarnaast heft België ook over datzelfde stuk inkomen.

Verdrag ter voorkoming van dubbele belasting
Aangezien het niet wenselijk is dat inkomen tweemaal belast is, hebben landen onderling afspraken gemaakt over hoe de belastingheffing in bovengenoemde gevallen moet verlopen. Afhankelijk van het verdrag kan één van beide landen terugtreden of geeft één land een vermindering op het belastbaar inkomen wegens het belaste inkomen in het andere land.

Let op dat een verdrag alleen regelt wie mag heffen over een inkomstenbestanddeel.

Zie verder op bijgaande website.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mij lijkt dat geen antwoord op de vraag. Voordat er regels komen kijken welk land er mag heffen moet eerst worden bekeken óf een land mag heffen. En daar moet je eerst voor bepalen of hij ic. belastingplichtig is in Nederland en dat is afhankelijk of hij hier woont. In je voorbeeld van die Belg is het al duidelijk dat de belgische wetgeving ogv het inwonersbeginstel belastingplichting is in Belgie en door zijn inkomsten in Nederland ook eventueel in Nederland. Maar vs moet eerst dat eerste nog worden vastgelsteld voordat je aan verdragen toekomt.