werken in Oostenrijk, hoe zit dat met je basisverzekering?!?

Sinds januari 2004 sta ik niet meer ingeschreven in Nederland, en ben er volgens definitie ook niet meer woonachtig geweest. Wel heb ik me in de periode augustus / september 2005 tijdelijk ingeschreven op het adres van een vriend ingeschreven, vanwege verlenging van mijn paspoort, maar ben in die periode grotendeels in het buitenland geweest en heb me direct na ontvangst van het paspoort weer uitgeschreven. Na die periode ben ik niet meer woonachtig geweest in Nederland en ben slechts voor vriendenbezoek zo nu en dan terug gekomen. Ik heb mij in de afgelopen 6 jaar niet meer elders gezetteld en dus geen vaste woon of verblijfplaats.

Nu ga ik werken voor een Nederlands bedrijf in de Oostenrijkse alpen (detachering) en moet ik een basisverzekering afsluiten, maar sta nog steeds niet in Nederland ingeschreven omdat ik tot op heden nog steed niet woonachtig ben in Nederland. Het contract is ondertekend en ik sta netjes al mijn premies af.

Hoe gaat het afsluiten van een basisverzekering in dit geval in zijn werking,
wat zijn de regels,
wat zijn mijn rechten,
wat zijn mijn plichten
en mag de verzekeraar mij weigeren voor een basisverzekering.

Ik wordt namelijk overspoelt met horrorberichten en verhalen over zware boetes en weigering door verzekeraars. Ik heb tot op heden terug kunnen vallen op de expat verzekeringen, maar die blijken mij nu ook in dit geval te verwijzen naar de basisverzekering.

Niemand lijkt het antwoord te weten en als ik deze vindt lijken ze tegenstrijdig.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Dit is een ontzettend goede, maar ook een ontzettend moeilijke vraag.
Volgens mij mag een verzekeraar je niet weigeren. Maar hoe alles precies in zijn werk gaat weet (zelfs) ik niet, terwijl ik anderhalf jaar bij een verzekeraar gewerkt heb bij de klantenservice - zij hebben hier een speciale afdeling voor die mensen te woord staat, omdat het zo ontzettend complex is dat je het niet 'zomaar even' kunt leren naast vergoedingen, normale in- en uitschrijvingen enzovoort.

Ik raad je aan om met een (willekeurige) Nederlandse verzekering te bellen en hier naar te vragen. Als degene aan de telefoon niet direct begrijpt wat je bedoelt, help dan even door aan te geven dat je verzekerd moet zijn, en of er niet een afdeling buitenland oid is die je verder kan helpen - het kan wel eens zijn dat je een student of zo aan de telefoon hebt ;-). (Ik weet niet of dit mag, ivm 'reclame', dus zo niet, hoop ik dat het verwijderd kan worden - ik werkte bij Agis, en die hebben dus zeker zo'n afdeling die je verder kan helpen - dit omdat het een vraag is die lastig op GV te beantwoorden is, en het is belangrijk dat je goed antwoord krijgt van iemand die er verstand van heeft)