jurisprudentie betreft meestal het geheel van uitspraken van een rechter over gebeurtenissen. Een precedent is een gebeurtenis waarop men zich kan beroepen als een nieuw dergelijk geval zich voordoet om er hetzelfde gevolg aan te geven.
Het verschil is dus dat bij de jurisprudentie er een rechter aan te pas is gekomen waarbij die uitspraak als precedent kan werken voor gelijksoortige zaken die erna komen. Je zou jurisprudentie kunnen beschouwen als een bijzondere vorm van precedenten.
erotisi
6 jaar geleden
SentWierda
6 jaar geleden
Bij jurisprudentie is het meestal een rechter (of rechters) die een uitspraak heeft (hebben) gedaan.
Maar het kan ook een andere instantie zijn die gezaghebbend is, bijvoorbeeld een geschillencommissie.