Op jonge leeftijd met justitie in aanraking geweest, kom ik toch in aanmerking voor een schipholpas?

Goedendag,

Ik heb sinds een paar maanden geleden besloten om de opleiding luchtvaartdienstverlening (o.a. stewardess) te gaan doen. Om deze opleiding te kunnen en mogen doen, dient er een schipholpas aangevraagd te worden.

Nu ben ik in het verleden (ik was net 15, nu bijna 23) met justitie in aanraking gekomen. Dit door foute vrienden en mijn eigen beïnvloedbaarheid. De rechter heeft mij hiervoor veroordeeld (taakstraf), maar er wel bij vermeld dat het ging om een jeugdzonde.

De taakstraf is netjes afgerond, en ik ben mijn leven absoluut gaan beteren.
Ik sta liever niet meer stil bij wat ik vroeger heb uitgespookt, en kan mijzelf hier ook totaal niet meer in vinden.

Maar dat even aan de kant gelaten; hoe groot is de kans dat ik een schipholpas krijg? Heeft iemand hier meer verstand van, of ervaring mee?

Ik moet nu nog minstens 2 maanden wachten tot ik de uitslag krijg van school, via Schiphol. Graag zou ik alvast een beetje willen weten waar ik waarschijnlijk aan toe ben.

Ik hoop dat iemand mij wat informatie kan geven.

Met vriendelijke groet,

L.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zolang je geen strafblad hebt zie ik geen enkel probleem. Daarnaast is het echt al behoorlijk lang geleden.

Antwoorden (2)

Dat zal geen probleem opleveren, ten eerste was je toen minderjarig en er is een taakstraf opgelegd die je hebt uitgevoerd. Een groot delict zal het dus niet geweest zijn.
Daarnaast wordt er over het algemeen (afhankelijk van de functie) een terugkijktermijn van als ik me goed herinner 5 jaar gehanteerd. Dus iets wat 8 jaar geleden is gebeurd zal dus niet meetellen bij het afgeven van een VOG.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, na 5 jaar kan men niet meer zien dat je ooit voor een licht vergrijp bent veroordeelt.
Alleen zware delicten blijven langer zichtbaar.
Wel blijft alles voor justitie zichtbaar, maar men mag er niets meer mee doen.
wellicht geeft www.reclassering.nl je meer informatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of het een licht delict was, kan ik zelf niet goed over oordelen. Een overtreding van de opiumwet (voor een 'vriend' een zakje wiet gegeven aan een gebruiker. Niet wetende dat de politie deze jongen al maanden in de gaten hield omdat hij een aantal zware delicten op zijn naam had staan). Ik ben toen opgepakt en veroordeeld voor drugshandel. Het was bij de kinderrechter, en hij zei er dus wel bij dat hij het zag als een jeugdzonde. Ik heb een taakstraf gekregen en vervolgens ben ik een tijdje begeleid door jeugdreclassering. Dit is echter al zo lang geleden dat ik niet meer weet of dit voor een strafblad heeft gezorgd. Echter, een strafblad bestaat überhaupt niet meer, toch? Ik dacht dat het een aantekening in het justitieel register is geworden. Ik weet alleen niet of die aantekening is vergaan, of dat ik er mijn hele leven aan vast zit. Veel mensen om mij heen lijkt het wel heel cru als een fout uit mijn 'kinder'tijd mij mijn toekomst zou belemmeren. Maar toch, ik zou het graag zeker willen weten, en die 2 maanden duren ineens ontzettend lang..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee hoor,je hoeft je hierom echt niet druk te maken.
Er zijn mensen die ergere dingen hebben gedaan en het ook krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier is een taakstraf gegeven aan een minderjarige, dat is geen lichte straf, zou het hier een volwassene betreffen was het een werkstraf geweest, een vergrijp dat niet meer van het justitieel volg document verdwijnt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad, het staat wel geregistreerd in het justitieel documentatieregister maar dat heeft verder geen enkele invloed. Zoals ik al eerder zei is dat er een terugkijktermijn is. Het is inderdaad niet zo dat iets dergelijks je voor de rest van je leven zal blijven achtervolgen. We maken allemaal weleens een fout en hetgeen waar jij voor bent veroordeeld is al 8 jaar geleden en zal dus geen invloed hebben voor een schipholpas. De zaak is anders als iemand bijv. ooit is veroordeeld voor seksueel misbruik van kinderen en die wil solliciteren als leraar ofzo.
Geen zorgen, ik heb hier beroepsmatig veel mee te maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is dus wel van belang wat hij gedaan heeft. Iemand die een financieel delict heeft gepleegd zal niet snel een VGB krijgen om bij Brinks te gaan werken. En ga zo maar door, een VGB is toegesneden op de functie die men wil gaan uitoefenen, een pedofiel mag dan wel weer zonder enig bezwaar gaan werken bij Brinks. Of het geschrapt is van het document is maar de vraag, we weten namelijk niet wat het vergrijp is geweest, het draait er om of de rechter ook een gevangenisstraf op had kunnen leggen, is dat zo dan blijft het vergrijp zichtbaar maar mag het niet mee tellen totdat hij weer een vergrijp pleegt en wordt het geheel gezien als een jeugdzonde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De VGB is voor een schipholpas en het beroep stewardess. Ze kijken dus naar het hele plaatje, en of het wel 'veilig' is om de persoon in de burgerluchtvaart en beveiligde gebieden van Schiphol te laten werken. Oftewel, het gaat om een type B-screening
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan moet je het heel erg bont hebben gemaakt om geen VGB te krijgen.
Daar het is gebleven bij een taakstraf en geen ondertoezichtstelling of uithuisplaatsing zal het verkrijgen van een VGB geen probleem zijn. Veel plezier daar boven in de lucht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
inderdaad theodbn!! dan moet je het heeeeel bont hebben gemaakt. Overigens, ben jij een vw bus liefhebber? (profielfoto) wij hebben een LT uit 1978..
Hier zijn een aantal zaken die meespelen.

1 wat is het vergrijp geweest.

2 wat is de leeftijd.

1 Niet ieder vergrijp maakt het onmogelijk dat je geen verklaring omtrent gedrag verkrijgt die positief.

2 Op het moment van de daad was je minderjarig, dit betekent dat vergrijpen die je gepleegd hebt en waar geen gevangenisstraf op staan van het justitieel document zijn geschrapt.

Als je dus niets meer op je kerfstok hebt en je wordt nergens van verdacht zal er niets een afgifte van een verklaring omtrent gedrag in de weg staan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hartstikke bedankt voor alle antwoorden! Ik weet alleen wel dat bijvoorbeeld de kantonrechter dergelijke zaken nog wel kan inzien (iemand die in z'n jeugd wat heeft uitgespookt en op z'n 20ste voor de kantonrechter moest verschijnen voor een verkeersoverschrijding vertelde dat de kantonrechter zijn jeugddelict er weer bij haalde, terwijl hij dacht dat deze al van zijn document was geschrapt). Dus ben ik bang dat de marechaussee dit ook kan. Hoop dus dat dit inderdaad geen invloed heeft op een eventuele VGB..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kan het in mijn functie als reclasseringswerker ook zien in de justitiele documentatie maar nogmaals het zal niet meegenomen worden in de aanvraag vanwege de terugkijktermijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oké, dan ga ik daar vanuit. Heel erg bedankt allemaal!