Is het fraude als je niet kan inchecken met de OV-chipkaart?

Het is me een paar keer voorgekomen dat de incheckpoortjes in een bus staan op SOFTWARE UPDATE of een andere foutmelding en de chauffeur dan zegt loop maar door. Maar is dit wettelijk wel toegestaan? Je reist dan gratis, is dat dan geen fraude?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Nee, want het is niet jou opzet of fout dat de apparatuur niet werkt. Daar dient de vervoerder voor te zorgen. En zoals je al aangeeft zegt chauffeur "loop maar door", en hij is op dat moment degene die namens vervoerbedrijf aangeeft dat je gebruik mag maken van vervoer zonder te betalen cq in te checken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En dan? Als je van Maastricht naar Groningen reist, reis je opeens gratis en dat vindt de conducteur bij Assen ook goed? Die weet natuurlijk dat het paaltje bij Maastricht het niet deed?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Pelle Misschien moet je de vraag eerst even goed lezen....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus,