Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer is seks strafbaar met een minderjarige?

Okay. Ik heb overal gezocht, maar ik kan geen echt duidelijk antwoord vinden. Over het algemeen zegt men dat het strafbaar is wanneer je als volwassene seks hebt met een minderjarige. Ik heb daar mijn twijfels over. Is het niet toegestaan om seks te hebben vanaf 16 jaar? Is het niet zo dat personen van bijvoorbeeld respectievelijk 16 en 25 seks met elkaar kunnen hebben? Er zijn al vergelijkbare vragen gesteld, maar (als er al hetzelfde werd bedoeld) meestal op een vage manier, dan krijg je ook vage antwoorden waar je niets aan hebt.

Mijn vraag is dus simpel: vanaf wanneer seks strafbaar. Ik wil graag weten hoe het precies ziet en ik heb eigenlijk liever niet dat men zomaar een reactie geeft zonder een bron te vermelden. Ik heb bijvoorbeeld een site gevonden waarin staat dat het wél toegestaan, maar ik weet dus niet in hoeverre deze site officieel is. (http://www.seksenzo.info/informatie/seks/op-welke-leeftijd-mag-je-seks-hebben)

De rest van de sites geven me geen antwoord en de meeste forums waarin ik kom lopen over van mensen die klakkeloos elkaar nazeggen dat seks met een minderjarige per definitie strafbaar is. Ik wil weten of

Kan iemand mij vertellen vanaf wanneer seks met een minderjarige strafbaar is en of mijn bron (http://www.seksenzo.info/informatie/seks/op-welke-leeftijd-mag-je-seks-hebben) Klopt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dit is geregeld in het Wetboek van Strafrecht.

Artikel 245
Hij die met iemand, die de leeftijd van twaalf jaren maar nog niet die van zestien jaren heeft bereikt, buiten echt, ontuchtige handelingen pleegt die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Er wordt dus niet gesproken over meerderjarig en minderjarig, maar over de leeftijd van 16 jaar.
(Lees meer...)
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist, dus plus. En een betrouwbare bron, uiteraard. En als aanvulling: er staat dus niets over de leeftijd van de overtreder. Hoewel er niet altijd vervolgd zal worden én jongeren natuurlijk meestal niet op dezelfde leeftijd worden berecht, is iemand van 18, 16 of zelfs 14 dus net zo goed strafbaar in geval van seksuele penetratie van iemand van onder de 16 als iemand van 40.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding