Mogen er wel dodelijke produkten verkocht worden?

iemand die ik ken die rookt en op zijn pakje shag staat dat roken dodelijk is.
hoe kan het toch zijn dat iets dodelijks verkocht mag worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Het beste antwoord

tuurlijk mag dat

zo slecht is roken ook weer niet

dit zijn de voordelen:

Door te roken loop je een aanzienlijk kleinere kans op het (vroegtijdig) ontwikkelen van ziektes als Parkinson, Alzheimers en dergelijke.

- Bepaalde auto-immuunziektes komen vrijwel niet voor onder rokers, of tenminste significant minder, ook zijn de gevolgen minder erg als een roker die ziektes wel zou krijgen.

- Roken kan bij sommigen op aanzienlijke wijze stress reduceren. Stress kan op zichzelf en door de gevolgen die het heeft ook dodelijk zijn.

- Er is vastgesteld dat rokers 50% minder kans hebben om bepaalde vormen van kanker op te lopen. (bijvoorbeeld bepaalde soortend darmkanker).

- Roken verhoogt je concentratievermogen.

- Roken verbetert de coördinatie over de grove motoriek.

- Er zijn aanwijzingen in de richting van een gunstig effect op de stofwisseling bij rokers.

- Ondanks het verkleuren van het gebit is het wel zo dat de problemen die normaal spelen in de mond (zoals tandplak en dergelijke) over het algemeen minder zijn bij rokers, er lijkt dus een soort beschermende werking van roken uit te gaan.

- Rokers hebben minder kans op DVT (trombose) na een operatie.

Er zijn ongetwijfeld nog meer dingen te bedenken.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.goeievraag.nl/vraag/voordelen-roken.47991
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, komt me erg bekend voor :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De 20.000 doden per jaar zullen niet protesteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een ontzettend slecht gefundeerde opmerking Pedro.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hè ja, laten we lekker met zijn allen gaan roken! O, o, o,wat zullen we dán gezond worden!.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar gaat deze vraag, noch dit antwoord in de verste verte niet over Zondag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vind het een beetje vreemd om te zeggen dat rokers minder kans hebben op soorten kanker, terwijl de kans op long- of keelkanker vele malen groter is. Kijk eens naar de film "Thank you for smoking"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je deze reactie leest zou je haast verbaast moeten zijn dat de staat niet iedereen verplicht om te moeten roken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(reactie van jack380 uiteraard!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is daar vreemd aan Beemertje? Misschien wordt het een beetje uit zijn verband gerukt omdat het eigenlijk een antwoord was op een andere vraag, maar een feit blijft natuurlijk een feit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mlodewijk, je hoeft mij niet te vertellen dat de vraag daar niet over gaat, dat zie ik zelf ook wel. Het antwoord van @jack380 gaat daar ook niet over. Hij/zij noemt allerlei redenen die volgens hem/haar aantonen dat roken zo slecht nog niet is en dáár reageerde ik op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een commentaar he,hahaha.Altijd dat gezeur over dat roken,ik word er niet goed van.It's my life,so what the fu**.
Wat ook een voordeel van roken is,is voor mij het belangrijkste voordeel van roken,en dat is het volgende...Ik voel me dan prettig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mlodewijk, wat is er ongefundeerd aan mijn opmerking?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het simpele feit dat die 20.000 doden een leugen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pedro roken kost 6000 nederlanders per jaar,lodewijk zegt of beweert ook niet dat roken goed is,alleen om het te verbieden in nederland dat gaat te ver
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pedro, die 20.000 mensen komen uit de lucht vallen. De 6000 geschatte doden per jaar van wie statistisch aannemelijk is dat roken heeft bijgedragen aan hun (vaak niet eens voortijdige) dood zijn ook maar een getalletje.
Ik heb twee opa's die zijn overleden aan longkanker zonder ooit gerookt te hebben - maar dus wel alszodanig de statistiek in zijn gegaan, (ze werkten beiden in de textiel), en recentelijk overleed mijn schoonmoeder aan iets dat je ook van roken kan krijgen. (85 en nooit gerookt). Ook die gaat de boeken in.
Alle ziektes die rokers ook wel eens krijgen zijn roken-gerelateerd , en zo overlijden er drie keer zoveel mensen aan roken-gerelateerde aandoeningen dan er uberhaupt roken ! Nog een leuke : sinds de jaren 50 is ongeveer 75 % van de mensen gestopt met roken. Maar het aantal gevallen van longkanker en andere roken-gerelateerde overlijdensoorzaken is verdrievoudigd. Rara hoe kan dat ?
(Oh , je mag niet 'luchtvervuiling' zeggen, want dat past niet in de discussie !)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Roken verhoogt je concentratievermogen."
Ik heb niet alles gelezen, maar dit punt klopt niet. Van roken wordt je juist wat duf. Aantal doden per jaar: of je nu 100.000 of 1.000 roept: het is een 100% nietszeggend getal. In feite gaat bijna elke roker voortijdig dood - simpelweg omdat al zijn organen bovengemiddeld worden aangetast.
Het is net zoiets als roepen dat er 100 goudatomen met m2 water zijn. Hoezo per m2? Het gaat om m3. Wat je wel zou kunnen inschatten is 't aantal gemiste danwel 'niet gehaalde' levensjaren (dat zou wel een heel ruwe schatting worden - chaos theorie, niet onafhankelijke factoren enzo). Dat rokers hun leven wel of niet inkorten zal me een worst wezen - zo lang ze 't leven van meerokers maar niet inkorten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"...In feite gaat bijna elke roker voortijdig dood - simpelweg omdat al zijn organen bovengemiddeld worden aangetast." Waar baseer je deze uitspraak op? "Dat rokers hun leven wel of niet inkorten zal me een worst wezen - zo lang ze ‘t leven van meerokers maar niet inkorten." Wees gerust, al dat geblaat over meeroken is er zodanig met de haren bijgesleept dat je niet veel te vrezen hebt van meeroken.

Andere antwoorden (16)

Ja waarom niet. Messen en geweren mogen ook gewoon verkocht worden. Zolang je maar aan de wet houdt en ze niet voor andere doeleinden inzet. Maar met de meeste plantjes uit het tuincentrum zonder vergunning kan je nog meer kwalijke dingen doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet niet wat je met die plantjes bedoeld,maar kzet ze gewoon buiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ongeveer vijftig procent v/d planten die je koopt en in je huis neer zet zijn dodelijk, dat is alles. Je sterft niet als je ze water geeft. Maar je kan daar veel kwaad mee aan richten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat geweer koop je ook bij het tuincentrum?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Jeroen: Bedoel je dat die planten giftig zijn als je ze zou opeten, of iets anders?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Pedro, :D haha..
Je valt van een pakje shag natuurlijk niet gelijk dood neer en het vult de kas van de staat ook lekker.
Het is een gedoog produkt denk ik, liever niet doen, maar net als met alcohol, we zetten er een waarschuwing op en that will do!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Shag wordt niet gedoogd...dit product is een legaal product.
Er bestaat gelukkig ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid. Het staat iedereen boven 16 jaar vrij om het te kopen en te roken. Je kan er dus ook voor kiezen om het niet te doen.
Dit staat natuurlijk wel haaks op de bemoeizucht van de Nederlandse regering maar het brengt een hele boel centjes in de staatskas door de torenhoge accijnzen op tabak en alcohol. En daar doet men in Den Haag niet moeilijk over......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Militair gezegde: "Niet het pistool is gevaarlijk, maar de hand die 'm vastheeft".
Kortom, het is hoe je er met roken ermee omgaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat ook heel vreemd. Allerlei zaken mogen niet verkocht worden, omdat men er niet zeker van is of het kanker kan veroorzaken, maar tabak, waarvan bekend is dat het 20.000 doden per jaar veroorzaakt, mag gewoon worden verkocht. Ik vind dat de overheid, die de gezondheid van de bevolking moet beschermen, een steek laat vallen. Nu vindt iedereen roken nog vrij normaal en is er te weinig steun voor een tabaksverbod. Over 50 jaar zal iedereen zich verbijsterd afvragen waarom een zo verslavende en dodelijke stof vrij verkocht mocht worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik kan met een aardappelschilmesje aardappels schillen maar ook iemand doodsteken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het punt is natuurlijk dat roken niet dodelijk is, maar dodelijk kán zijn. Het is niet zo dat iedereen die rookt daar aan dood gaat, maar het verhoogt de kans wel.
En dat is een groot verschil.
Daarnaast gaan mensen er niet meteen dood aan, maar pas na een lange tijd, dus kunnen ze in die tijd lekker genieten van hun gerook.
Je kan niet voor mensen gaan bepalen dat ze dat niet mogen. Mensen moeten zelf kunnen kiezen of zij het genot van het roken dat risico waard vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo te zien worden ze wel verkocht ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag is wat dodelijk is. Voor wapens is het duidellijk dat ze dodelijk KUNNEN zijn. Net zoals balpennen, paperclips, broodmessen, glazen flessen, enz.

En wat dacht je van vrij te krijgen medicijnen? Je kunt aspirine gewoon in 50 stuks verpakkingen kopen. Weet niet wat er gebeurd als je zo'n heel pak naar binnen slikt...

Dus concreet antwoord op je vraag: Ja dodelijke producten mogen verkocht worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een belangrijk verschil is dat balpennen geen 20.000 doden per jaar in Nederland veroorzaken. Dan zouden ze wel worden verboden. Waarom sigaretten dan niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Pedro, wat heb je met die 20.000 doden? is al de 3e keer dat ik dit lees, you've made your point. En als je de HOOFDvraag leest, dan is Pinokkio een van de weinige die echt antwoord geeft op de vraag. Het stukje over sigaretten is maar een voorbeeld om je op weg te helpen. Of de vraag is gewoon verkeerd gesteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe kom je in vredesnaam bij die 20.000 ?? De meest optimistische schattingen komen met wat moeite aan 6000 doden per jaar in Nederland die redelijkerwijs in verband gebracht zouden kunnen worden met roken.
Tja, als je een springtouw om je nek draait en hard trekt, is dat ook dodelijk....en denk eens aan alle auto ongelukken....zelfs een hap keukenzout is dodelijk... en waarmee zouden we groenten en vlees moeten snijden als die gevaarlijke messen verboden zouden zijn???
O, en elektriciteit... ook heel gevaarlijk...
Nee, dan zou er heel veel niet meer kunnen, dus het is eigen verantwoordelijkheid.

Trouwens...leven is ook dodelijk....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Flessen met zoutzuur, wasbenzine, gootsteenontstopper, ammoniak chloorbleek ed. zijn dodelijk als je ze leegdrinkt of mengt en toch zijn ze vrij te koop.
De verdere scherpe en anderszins gevaarlijke voorwerpen zij door andere beantwoorders afdoende benoemd.
Het is met rokerij als een fles chloorbleek.
Als je de verpakking dicht laat en niet onbeheeld laat rondslingeren, zal de inhoud weinig schade aanrichten.
Overigens heb je dan altijd een vol pakje sigaretten of shag bij je, soms helpt de KEUZE je , verstandig te handelen, je MOET niet roken, van niemand.
Als je beseft dat dat ook niet van jezelf (meer) hoeft, ben je in feite al gestopt.
Wellicht moet je lichaam daar nog even aan wennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De verslaving is vooral geestelijk en minder lichamelijk (die is in een paar weken voorbij). Ik ben 2 jaar geleden gestopt maar vindt het nog lekker ruiken.
Als ze het zouden verbieden moeten ze ook drank (alcohol) verbieden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, dat mag. Je kunt namelijk zo ongeveer overal aan dood gaan ,als je er maar genoeg van neemt. Zo zijn twe, drie doosjes paracetamol van nog geen euro voldoende om er definitief een einde aan te maken. En een halve fles wasbenzine doet ook aardig werk. Zelfs van 6 liter water schijn je het hoekje om te kunnen gaan. Keukenzout is bij minder dan een potje al dodelijk (en kost ook niks), alcohol is in relatief kleine doses dodelijk, en het water waar de narcissen in hebben gestaan moet je ook niet per ongeluk opdrinken.

Zo is het leven vol gevaren. Je kunt je dus afvragen wat in vredesnaam het nut is van die melding op elk pakje sigaretten. Je zou het in principe ook op elk pakje roomboter (heel ongezond!) of elk pak suiker (puur vergif) kunnen zetten. Dat dat niet gebeurt , zegt meer over de lobby dan over de daadwerkelijke giftigheid van de stof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het een sluimerende dood is, die niet voor iedereen gaat gelden, althans niet door t roken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfmoord is niet verboden in Nederland. Zolang je anderen er maar geen last mee bezorgd (laat meeroken - ja, ook bij de bushalte bijvoorbeeld), is er geen probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eigen verantwoordelijkheid!

Maar ook: wie zou dat moeten regelen? Mag de overheid dat zo maar bepalen? Lijkt me niet, we zitten hier niet in een land waar vadertje staat wel even oplegt hoe we moeten leven. En welke overheid, alleen nederland of zou het alleen in europees verband zin hebben.

En waar trek je dan de grens als je de burgers tegen zichzelf wil beschermen? Veel tuingereedschap is bijvoorbeeld ook behoorlijk dodelijk (bijl) of onaangenaam (vingerkniptang).

Ik denk dus dat het niet haalbaar is om het te verbieden. Wellicht spelen de geheven accijnzen ook een rol.. En een mogelijk verbod zou roken ook niet kunnen uitsluiten: 'andere' drugs zijn ook her en der verkrijgbaar.

... maar wel wenselijk dat er niemand meer rookt!