Mag je kersenbonbons kopen als je onder de 16 bent?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
12.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, goeie vraag leek me ;)
Amadea
12 jaar geleden
En rumbonen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Net zo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag, want een beetje vreemd is het wel, alcohol vrij bier mag iemand onder de 16 niet kopen en kersenbonbons wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo is het maar net nelly3

Het beste antwoord

Ja dat mag, er zit echt een minimale hoeveelheid alcohol in. Je moet er +40 eten wil je een beetje alcohol in je bloed hebben.
Volgens bron 1 moet je 40+ bonbons eten wil je 0,2 promille in je bloed hebben (en dus geen auto meer mogen rijden). Zo weinig alcohol zit erin.

Dit volgens een reactie op het forum van Radar (er wordt niet naar een bron verwezen):
Er is geen verbod op de verkoop van kersenbonbons of whiskeysaus. De hoeveelheid alcohol in het product is te minimaal. Je zou het kunnen vergelijken met bruine banaan of licht gegiste jam, daar zit ook een minimal hoeveelheid alcohol in.

Omdat ik op basis hiervan je nog niet echt een onderbouwd antwoord heb kunnen geven heb ik het even nagezocht in de Drank- en Horecawet en die van Levensmiddelen. Hier heb ik echter ook niks kunnen vinden over dit soort producten.

Op de site van Ferrero (die van Mon Cheri) staat enkel "alcohol" op de ingredientenlijst en dat de bonbon 13% likeur bevat.

Hier nog een reactie van @Jelle op een andere vraag op GV die hierop betrekking heeft:
"Bijvoorbeeld: In Mon Cheri zit 13% likeur. Per stuk wegen ze 12 gram. Dus 1 1/2 gram likeur in een mon cheri. Dan stel dat er 30% alcohol in de likeur zit. Dat is dan 1/2 gram alcohol. Dat is nog geen halve milliliter.

Vergelijk dat met een biertje waar 5% alcohol in zit, en dus 1/20 van 300 ml = 15 ml alcohol."
http://www.goeievraag.nl/vraag/promille-blazen-eten-likeurpraline.245897
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor de hele uitvoerige antwoord.

Andere antwoorden (3)

haha ja tuurlijk ,gaan ze echt niet moeilijk over doen over dat beetje likeur wat erin zit als dat erin zou zitten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja kwam ineens in me op, heb gehoord van een vrouw die veroordeelt werd voor dronken rijden naar kersenbonbons te hebben gegeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja misschien dat de 5 dozen op heeft of 10 ;p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
of 20 ;)
ja hoor dat mag, hier staat geen straf op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit mag zeker wel. Er zit zo weinig alcohol in dat je pas aangeschoten bent na twintig tot dertig van die dingen. Voor die tijd ben je allang misselijk...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik twijfel even, dan mag iemand van 4 ook eraan zitten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan van wel, maar denk niet dat iemand van vier kersenbonbons echt lekker vindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou , laat je verrassen