Moet ik een gewonnen veiling betalen?

Ik heb een veiling gewonnen op veiling.nl. Het gaat om een bedrag van 20 euro. Ik heb een veiling gewonnen maar wil het toch eigenlijk niet. Moet ik persee betalen. Niks gevonden op de site of dat moet. http://www.veiling.nl.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
ronron1212
10 jaar geleden
Ja je hebt geboden en gewonnen dus betalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is er niet onder uit te komen ron?
ronron1212
10 jaar geleden
Nee had je maar niet mee moeten doen.
Powergen
10 jaar geleden
Nee, in de algemene voorwaarden staat dat je verplicht bent te betalen bij een gewonnen veiling. Aangezien je hebt mee gedaan ben je dus ook hier mee ingestemd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
je zou heel misschien proberen de aankoop te annuleren
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit overkomt wel meer mensen,die zetten hun gewonnen prijs vervolgens voor hetzelfde bedrag of hoger op Marktplaats, zelfs vakanties van tegen de 1000 euro, met het excuus dat zij op die datum niet kunnen etc.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom biedt je dan mee als je het toch niet wil?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is een soort spel dat bieden, ze willen winnen, achteraf realiseert men zich dat het niet interessant of te duur is voor hen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou niet heel moeilijk doen om 20 euro hoor.. Je kunt het inderdaad vast wel ergens doorverkopen.

Antwoorden (1)

Uit de Algemene Voorwaarden blijkt dat je verplicht bent om het gewonnen item af te nemen. Indien je dit niet doet dan zal Veiling.nl jouw bieding als ongeldig verklaren en deze opnieuw veilen of aanbieden aan de op één na hoogste bieder.

Nu denk je mischien dat het bovenstaande wel goed klinkt, maar helaas zal Veiling.nl gemaakte schade op jouw verhalen. Dit zal minstens 25 euro aan administratiekosten zijn en dit kan mogelijk nog hoger oplopen.

Gezien dat jouw item maar 20 euro kost lijkt het me beter om deze gewoon te betalen (waartoe jij jezelf immers ook hebt verplicht). Hieronder de twee relevante bepalingen uit de Algemene Voorwaarden.

---

5.4 Veiling.nl is gerechtigd om van de (aspirant)koper bij of na toewijzing van het gekochte direct gehele of gedeeltelijke betaling van de koopsom te vorderen en/of te vorderen dat zekerheid wordt gesteld voor de nakoming van zijn verplichtingen jegens Veiling.nl of de opdrachtgever van Veiling.nl. Indien de (aspirant)koper hieraan niet voldoet, is Veiling.nl gerechtigd de bieding niet te erkennen en ongeldig te verklaren en het gekochte opnieuw te veilen, dan wel het gekochte aan te bieden aan de één na hoogste bieder. De (aspirant)koper is in dat geval van rechtswege in verzuim en is gehouden alle daardoor veroorzaakte schade aan Veiling.nl en/of verkoper integraal te vergoeden, onverminderd de overige rechten van Veiling.nl.

5.5 De in artikel 5.4 bedoelde schade zal in ieder geval bestaan uit de door Veiling.nl gemaakte administratiekosten en wordt forfaitair gesteld op € 25,00 inclusief BTW. Daarnaast kan een bedrag van € 35,00 inclusief BTW per kalenderdag in rekening worden gebracht voor vervoer en opslagkosten, ongeacht de hoogte van de nota. Ook zal de schade bijvoorbeeld kunnen bestaan uit het verschil tussen het koopbedrag welke als gevolg van het niet afnemen onbetaald blijft en de veilingopbrengst van de daaropvolgende veiling van het gekochte, indien die opbrengst lager is.