mag je als advocaat een zaak weigeren?

bijvoorbeeld als een crimineel probeert vrijtgekomen en jij wil dat niet, mag je dan weigeren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
14.2K

Het beste antwoord

In principe mag een advocaat zaken aannemen die hij zelf wil. Maar als je geen verdachten wilt verdedigen die ernstige misdrijven hebben gepleegd, heeft de advocaat toch misschien een verkeerd beroep gekozen. Gerard Spong vertelde dat hij iedereen zou aannemen als client, behalve Desi Bouterse, omdat onder de doden vrienden van Spong waren, en daarom veel te emotioneel bij de zaak betrokken zou zijn. Kortom, een advocaat mag wel een zaak weigeren, meestal gebeurt dit alleen als dit ten koste zou zijn van de professionaliteit van de advocaat of wegens een te grote emotionele betrokkenheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Antoni
3 jaar geleden
Een advocaat kan best zijn beroep uitoefenen zonder ooit met een crimineel te maken te hebben! Ook niet-criminelen hebben soms professionele juridische bijstand nodig. Misschien zijn de meeste rechtszaken zelfs wel andere dan strafzaken! Dus hoezo: 'misschien een verkeerd beroep gekozen'?!

Andere antwoorden (2)

Een advocaat is niet verplicht de zaak van een cliënt in behandeling te nemen. Het komt niet vaak voor, maar een advocaat mag een cliënt weigeren. Denk bijvoorbeeld aan iemand die van een gruwelijk misdrijf wordt beschuldigd, of een zaak waarbij persoonlijke belangen van de advocaat meespelen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag als advocaat inderdaad een zaak weigeren. Het is dan ook zeker niet zo dat je maar beter een ander beroep kunt zoeken. Wanneer je niet met criminelen aan een tafel wil zitten, is het waarschijnlijk wel zo dat je beter geen strafrecht advocaat kunt worden. Maar in vrijwel alle andere rechtsgebieden kan dat prima. Gelukkig zijn er niet voor niets duizenden advocaten in Nederland. Er is er altijd wel 1 te vinden die je wil helpen.

Zie voor meer informatie over advocaten ook www.advocatenvinder.nl.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Antoni
3 jaar geleden
Op https://www.advocatenorde.nl, de website van de Nederlandse orde van advocaten vind je ook eenvoudig een passende advocaat.