Houden de gele plaatsnaamborden in Duitsland ook een maximumsnelheid in?

Ik heb altijd gedacht dat een geel plaatsnaambord in Duitsland ook betekende dat je maar 50 km/u mag rijden, net als in Nederland.

Nu heb ik echter al verschillende keren een bord van 70 km/u gezien vlak voor zo'n geel bord. Dat lijkt me nogal onzinnig als je vlak daarna maar 50 mag.

Betekent zo'n bord nu wel of niet dat je maar 50 mag?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K

Antwoorden (2)

Het gele bord geeft de gemeentegrens aan. Als de gemeente erg groot is en er loopt een brede toegangsweg richting het centrum,dan kan de gemeente er voor kiezen om het eerste gedeelte niet 50 km/uur maar 70 km/uur te maken. Het bord 50 km/uur komt dan pas verderop, naar gelang de situatie van het verkeer.

Toegevoegd na 8 minuten:
Zonder toevoeging betekent het gele bord dus inderdaad dat de maximumsnelheid na het bord 50 km/uur is. Omgekeerd betekent het gele plaatsnaambord met een streep er doorheen: einde 50 km/uur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het plaatsnaambord oftewel het bord wat de bebouwde kom aangeeft heeft dezelfde betekenis als in Nederland.
In Nederland wordt er over het algemeen een snelheidsaanduiding onder geplaatst,wat in Duitsland niet altijd gebeurt.
Het is echter (als er verder niets wordt aangegeven) niet toegestaan harder dan 50 km. per uur te rijden na het passeren van dit bord.
U rijdt nl. de bebouwde kom binnen en de maximumsnelheid is in Duitsland net als in Nederland binnen de bebouwde kom max. 50 km. per uur ook al staat er bijvoorbeeld op 100 meter vóór het plaatsnaambord een snelheidslimiet van 70 km. per uur aangegeven.
Als er binnen de bebouwde kom harder mag worden gereden wordt dit net als hier aangegeven vlak na het of naast of onder het bebouwde kom bord.
De snelheidslimiet borden die vóór het plaatsnaambord staan verliezen net als in Nederland hun betekenis ná het plaatsnaambord.