Waarom mag rachel hazes zich erfgenaam noemen?

Volgens testament van André was zij officieel geen erfgenaam. Maar toch mag zij zich voorlopig zo noemen van rechter. Waarom is dat? https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Organisatie/Rechtbanken/Rechtbank-Midden-Nederland/Nieuws/Paginas/Weduwe-Andre-Hazes-geen-erfgenaam-maar-wel-recht-op-erfenis.aspx#:~:text=De%20weduwe%20van%20Andr%C3%A9%20Hazes,het%20testament%20geen%20erfgenaam%20is.

erotisi
een jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K
ronron1212
een jaar geleden
Het kantongerecht doet daar verder geen uitspraak over dit oordeel hoort verder uitgezocht en beoordeeld te worden door de een bodemprocedure bij de rechtbank
MB
een jaar geleden
Roxanne is een kort geding gestart in plaats van de normale bodemprocedure. Zij eist dat Rachel zich geen erfgenaam meer mag noemen.
Voordat een rechter in kort geding uitspraak kan doen, beoordeelt de rechter of er sprake is van een spoedeisend belang. Dit is namelijk een eis wanneer een kort geding wordt gestart. Wanneer er geen spoedeisend belang ja, dan dient er een bodemprocedure gestart te worden. In dit geval heeft de rechter vastgesteld dat er geen sprake is van een spoedeisend belang (mede doordat Roxanne al een aantal jaar op de hoogte is van de documenten die een rol spelen in de zaak). Daarom kan de rechter de zaak niet inhoudelijk behandelen en geen oordeel kan vellen over het erfgenaamschap van Rachel.
Dit heeft als gevolg dat de situatie blijft zoals het was, namelijk dat Rachel zich erfgenaam noemt. Dit wordt in de media zo verdraaid dat wordt gezegd dat ‘Rachel zich erfgenaam mag noemen’.

Antwoorden (1)

Rachel Hazes is de dochter van de overleden zanger André Hazes. Volgens de Nederlandse wet is de erfgenaam van een overleden persoon de eerstgeborene. Daarom mag Rachel Hazes zich erfgenaam noemen.
10 maanden geleden