Wat kun je tegen een ondernemer doen die je constant na-aapt?

Ik heb een webshop en heb in die producten maar één concurrent. Het probleem is alleen dat hij mij met alles na doet, maar dan nog even overtreft.

Zo prijst hij al zijn artikelen constant onder mijn prijs (zo laag dat er een marge is van €20 bij een product van €2000,-).

Wanneer ik 300 gratis stickers cadeau geef, geeft hij de dag erna 500 stickers cadeau.

Wanneer ik een filmpje maak van de producten, heeft hij 2 dagen later ook een filmpje online.

Ik had een nieuw design voor mijn site, een week later heeft hij ook een nieuw design met dezelfde kleuren.

Ook zijn webadres is maar 1 letter verschil, en wanneer je op mijn naam googled, dan heeft hij een advertentie met zijn website voorop, waardoor mensen niet meer zien dat ze niet op mijn website komen.

Is er wat te doen tegen dit soort gedrag? Want het is behoorlijk frustrerend.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Dit is een moeilijk geval, wat een etterbak zeg! Ik kan geen antwoord geven want ik weet het gewoon niet. Ik weet namelijk niet zeker of je wettelijk (want dat lijkt me de beste oplossing hier) echt iets tegen hem kan beginnen. Hier op een forum, een persoon met hetzelfde probleem:
http://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=41;action=display;threadid=26582 Wil je echt zeker weten wat je tegen die klier kan doen, laat je dan informeren door een juridisch adviseur. En...maar misschien wil je dat niet, ik ben wel nieuwsgierig geworden naar jouw site, en die van hem :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien moeten jullie gaan samenwerken, dan heb je een monopoly en hoef je elkaar niet te beconcurreren, heb je nog maar 1 website nodig en gaan jullie samen meer geld verdienen dan nu mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zou inderdaad ook een hele goede oplossing zijn. Dan moet je het uiteraard wel goed kunnen vinden met degene die je nu mateloos aan het irriteren is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
If you can't beat them, join them
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, en wie weet klikt het ontzettend goed samen en breng je elkaar hoger dan je verwacht had.

Antwoorden (3)

Het is natuurlijk heel flauw aangezien jij originele ideeën hebt die hij vervolgens na-aapt daar is helaas niks aan te doen. De enige intentie die hij heeft is jou van de markt af stoten.

Je kan hem proberen te overtreffen op service of snelheid van de levering. Verder zou je misschien kunnen proberen om zijn toegang tot jou website te blokkeren, door zijn ip-adres via zijn website te achterhalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat vervelend zeg. Aan de ene kant dacht ik eerst: tja, zo werkt concurrentie nu eenmaal. Aan de andere kant, toen ik doorlas, is het inderdaad wel erg flauw en gemakkelijk allemaal.

Het lastige met dit soort zaken is dat onmogelijk is aan te tonen dat jij het idee eerder had of dat hij het idee van jou heeft overgenomen. De enige manier waarop je dat voor elkaar kunt krijgen is patent of een andere vorm van bescherming aanvragen op de huisstijl van je site en dat soort zaken. Dat hij zijn prijzen steeds aanpast naar een niveau vlak onder dat van jou is natuurlijk vervelend, maar daar doe je niets aan. Het is slim dat hij de markt in de gaten houdt en mensen die alleen op prijs selecteren komen dan waarschijnlijk bij hem terecht. Je zult daarom moeten concurreren op andere zaken zoals service, leveringsvoorwaarden etc etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mogelijk kun je iets met de domeinnaam die nauwelijks van de jouwe afwijkt.

Of je iets kunt met het feit dat zijn advertentie tevoorschijn komt bij het Googelen op jouw bedrijf is een twijfelgeval. Dat hangt er vanaf op welke manier dat gebeurt.

Lees eens het artikel in de bron over merken, handelsnamen en webadressen.

Zoek eens een beetje in de blog van Arnoud Engelfried. Hij is specialist op dit gebied.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pieter2011
11 jaar geleden
+ Daar dacht ik ook meteen aan!