Wat zijn de regels voor het uithangen van de vlag na het halen van je diploma?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
28.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou m niet halfstok hangen in elk geval :)
(sorry kon het niet laten)

Het beste antwoord

Volgens de "officiële" regels, mag je eigenlijk de vlag niet uithangen als je geslaagd bent. Maar het is inmiddels zo'n traditie, dat je het gewoon kan doen!

Er wordt overigens nooit bekeurd voor onjuist vlaggebruik, zeker niet met het eindexamen.

Het is natuurlijk wel zo netjes om de vlag met respect te behandelen.
bamibal
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Vlaggen protocol:

De juiste kleuren van de Nederlandse vlag zijn: helder vermiljoenrood - wit - kobaltblauw. De afmetingen verhouden zich als 2:3 waarbij '2' als broekingsmaat gehanteerd wordt en '3' het uitwaaiend gedeelte is. De lengte van de stok of mast is zodanig uitgevoerd dat de vlag, ook als zij halfstok hangt, de grond niet kan raken en het verkeer niet hindert. Op de vlag mogen geen versieringen of andere toevoegingen zoals teksten of beeldmerken worden aangebracht. Alleen op uitdrukkelijke toestemming van het staatshoofd kan daarvan worden afgeweken. Slechts enkele watersportverenigingen hebben die toestemming verkregen.

Tenzij volledig verlicht, mag geen Nederlandse of andere natievlag tussen zonsondergang en zonsopgang wapperen of gehesen worden. Het kan voorkomen dat een vlag na verloop van tijd versleten, danwel vervuild is. In deze gevallen moet de vlag op een onopvallende manier worden vernietigd of worden gereinigd en gerepareerd.

Vlaggen zonder oranje wimpel

" Nationale Bevrijdingsdag 5 mei
" Opening Staten generaal: derde dinsdag in september, in Den Haag
" Bevrijdingsdag Nederlands Oost-Indië 15 augustus (16 augustus)
" Koninkrijksdag 15 december (16 december)
(Indien een datum op een zondag of op een algemeen erkende christelijke feestdag valt, mag op de tussen haakjes vermelde datum worden gevlagd).
" In het algemeen als uiting van vreugde van de gebruiker: bijv. jubileum, behalen diploma.
" Op verzoek van de gemeentelijke overheid.

Toegevoegd na 19 minuten:
Overigens: Wettelijk mag je de vlag elke dag van de week uitsteken als je dat wilt; Vlagdagen zijn alleen voor gebouwen van de rijksoverheid:

Als u de Nederlandse vlag wilt uithangen, kunt u de dagen van de vlaginstructie (vlagprotocol) volgen. Dit hoeft niet, u mag ook op andere dagen de vlag uithangen. De vlaginstructie is een instructie die het gebruik beschrijft van een vlag. Voor overheidsgebouwen is de vlaginstructie wel verplicht. (http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wanneer-kan-ik-de-vlag-uithangen-en-wat-is-de-vlaginstructie.html)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn voor zover ik weet geen regels voor. Het is een soort van traditie: Geslaagd? Vlag ophangen met je tas eraan! Je hoeft het natuurlijk niet te doen en er is ook geen datum tot wanneer het niet meer mag.