Is het bij wet verboden om een alcoholslot in een vrachtwagen in te bouwen?

Vandaag in een artikel van de Gelderlander gelezen dat het bij wet verboden zou zijn. Onderwerp was de onenigheid tussen het CBR en rechters over het opleggen van een alcoholslot.
Als het bij wet verboden is voor vrachtwagens ben ik benieuwd naar de argumenten: waarom is het verboden bij vrachtwagens?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Als je het artikel van 23 oktober in de Gelderlander bedoelt met de titel “ Intrekken rijbewijs dronken truckers mag”, hierin kan ik nergens ontdekken waar staat dat alcoholsloten plaatsen bij de wet verboden is. Maar misschien bedoel jij een ander artikel.

Het plaatsen van alcoholsloten op vrachtwagens is niet bij de Wet verboden. Er is namelijk geen enkel Wetsartikel dat het verbiedt, er is echter ook geen artikel dat het dwingend voorschrijft. Dit lijkt hetzelfde, maar is het niet.

Men onderzoekt of het mogelijk is om de regelgeving aan te passen zodat het in de toekomst wel wettelijk voorgeschreven kan worden. Voorlopig stuit het nog op economische en praktische bezwaren, niet op technische. De Minister van Infrastructuur en Milieu is nog steeds "in overleg".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Wilma, dat kan. De Gelderlander is een ochtendkrant. Digitaal heeft er een update plaatsgevonden om 11.45 uur. De redactie of de schrijver heeft er feitelijke onjuistheden in ontdekt.
Een transporteur die bv een chauffeur heeft die (heel) soms te diep in het glaasje kijkt en deze werknemer toch graag wil behouden mag en kan een alcoholslot laten inbouwen. Speciale sloten en technische mogelijkheden laat ik even buiten beschouwing.
De preventieve maatregel is altijd nog goedkoper dan wanneer de chauffeur wordt aangehouden met een slok op. Er moet dan een inval-chauffeur geregeld worden, er zijn verliesuren van het transport, eigen chauffeur is tijdelijk uitgeschakeld. Noem maar een paar zijstraten.
Bij de wet verboden is dus onjuist.

Andere antwoorden (2)

Eerder gemaakte keuzes t.b.v. het alcoholslotprogramma
Bij de opzet van het ASP is er voor gekozen de inbouw van het alcoholslot in
eerste instantie te beperken tot motorrijtuigen van de categorie B
(motorvoertuigen op vier wielen met een maximale massa van niet meer dan
3.500 kg). In de memorie van toelichting staat het als volgt geformuleerd:
"Hoewel ik de overtuiging heb dat het instrument van het alcoholslot een
adequaat middel is om in de beoogde gevallen de betrokken rijbewijshouder te
leren onderscheid te maken tussen rijden en drinken, realiseer ik mij ook dat het
laten rijden van zo’n rijbewijshouder in een vrachtwagen (bijvoorbeeld met
gevaarlijke stoffen) of een bus (met bijvoorbeeld kinderen) op onbegrip zal
kunnen stuiten."
De consequentie hiervan is dat houders van C en D rijbewijzen, waaronder
beroepschauffeurs, gedurende de periode dat ze aan het ASP deelnemen, geen
bus of vrachtwagen mogen besturen omdat het rijbewijs voor deze categorieën
ongeldig is verklaard. Zoals vermeld in de memorie van toelichting mag juist van
deze categorie bestuurders een bijzonder verantwoordelijkheidsgevoel worden
verwacht ten opzichte van de medeweggebruikers, ook in hun privésituatie.
ASP in vrachtwagens en bussen
Zoals in de memorie van toelichting bij de wijziging van de Wegenverkeerswet
1994 ten behoeve van het alcoholslot programma (Kamerstukken II 2008/09, 31
896, nr. 3) staat aangegeven, is het technisch mogelijk een alcoholslot in te
bouwen in motorrijtuigen van de categorieën A, B, C, C1, D en D1.
Als daartoe zou worden besloten, zou, vanwege de eerder gemaakte keus voor de
categorie B de regelgeving moeten worden aangepast. Het huidige netwerk van
garages (ca. 50) dat naast hun gewone garageactiviteiten ook alcoholsloten in kan
bouwen is niet ingericht op vrachtwagens en bussen. Voor het inbouwen van een
alcoholslot in deze voertuigen zou daarom een aanvullend netwerk opgezet
moeten worden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Er kleven gewoon een hoop praktische bezwaren aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, het is bij wet niet verboden maar er kleven een aantal praktische bezwaren aan.
Zoals, een truck moet op gezette tijden even aangezet worden om de luchtvoorraad aan te vullen en de accu's bij te laden...
Daarbij, een truck is niet aan één chauffeur gebonden.

Sterker nog, een aantal truckfabrikanten hebben optioneel de mogelijkheid om een preventief alcoholslot mee te leveren. Het is dus dan aan de bedrijven die een nieuwe truck kopen om zo'n wagen daarmee uit te rusten. Maar juist die praktische onmogelijkheden zorgen ervoor dat het dan meer kost om een starthulp te organiseren als de accu's leeg zijn geraakt omdat de chauffeur zijn wagen tussentijds niet kon starten om zonder rijbedoeling de accu's op te laden.

Een preventief alcoholslot werkt iets anders dan een alcoholslot dat door de overheid kan worden opgelegd. Bij een preventief alcoholslot start de wagen eenvoudig niet als na blazen een te hoog promillage wordt geconstateerd. Eerst nadat de chauffeur 'schoon' blaast, kan hij de wagen starten en aan het werk gaan. Dit kan dus enige uren later zijn... Maar hij kan ook iemand anders even laten blazen.

Het door de overheid opgelegde alcoholslot moet meerdere malen worden 'overtuigd' van de rijvaardigheid van de chauffeur. Hij moet dan ook regelmatig tijdens de rit blazen en als dan een te hoog alcoholpromillage wordt geconstateerd of hij blaast niet binnen de tijd dan stopt de vrachtwagen na enkele kilometers. Dus dat is ook niet al te veilig met zo'n ding.

Daarom kiest men er vooralsnog voor om de 'grote rijbewijzen CE en DE' met een opgelegd alcoholslot voor B (met E) tijdelijk ongeldig te verklaren.