Wie is verantwoordelijk voor diefstal in je zaak ?

Stel je hebt een klein winkeltje, restaurant of een cafe. Een bezoeker hangt zijn jas aan de kapstok. Maar hij ontdenkt later dat er iets mist uit zijn jas. Bijvoorbeeld een telefoon of zijn beurs. Wie is dan hier dan verantwoordelijk voor. De winkel eigenaar of de bezoeker ?

9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
ronron1212
9 jaar geleden
Daar is de bezoeker zelf voor verantwoordelijk. het is wel handig als je dat ook zichtbaar ophangt bij de garderobe.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, precies. 'De directie is niet aansprakelijk voor diefstal of vermissing van uw eigendommen' Hierdoor denken mensen ook eerder aan het meenemen van hun kostbaarheden.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
de dief is hiervoor verantwoordelijk

Het beste antwoord

De bezoeker, onder de voorwaarde dat het (gratis) bewaren van de jassen niet de 'hoofdverplichting' is die de bezoeker met jouw zaak aangaat. En dat er een gegronde reden is voor uitsluiting van aansprakelijkheid, bijvoorbeeld omdat je je niet goed kunt verzekeren tegen het diefstalrisico. Verder natuurlijk op een goed zichtbare plaats een bord hangen dat de directie niet aansprakelijk is voor diefstal.

Hieronder een artikel van een advocaat (lees verder in de bron), daarbij gaat het om de vraag:

"Is de stalling aansprakelijk bij fietsdiefstal?

(...)

Het wordt pas vervelend als er op het bordje staat dat de directie niet aansprakelijk is voor beschadiging of diefstal. Dan hebben we te maken met een regelrechte uitsluiting van aansprakelijkheid. Als bestolen fietseigenaar dreig je dan van een koude kermis thuis te komen. Je hebt de stallinghouder betaald om op je fiets te passen maar als je hem erop aanspreekt dat jouw fiets onder zijn ogen is gejat, haalt hij doodleuk zijn schouders op. Kan dat zomaar?

Dat hangt af van de situatie. Juridisch gezien hebben mensen een grote vrijheid om af te spreken wat ze willen. Maar die vrijheid heeft een grens. Je kunt niet bedingen dat je niet aansprakelijk bent, als je niet hebt voldaan aan de hoofdverplichting van een overeenkomst. Daar wringt in dit geval de schoen. Want als jij je fiets tegen betaling in een bewaakte stalling plaatst, ontstaat tussen jou en de stallinghouder een overeenkomst van bewaarneming. De hoofdverplichting daarvan is dat de stallinghouder goed op jouw fiets past en hem teruggeeft in de staat waarin jij hem bracht. Uitsluiting van aansprakelijkheid is in dit geval dus niet geoorloofd.

Maar er zijn situaties waarin bewaring níet de hoofdverplichting is. Neem het geval dat je een kapotte fiets naar de fietsenmaker brengt. De belangrijkste taak van de fietsenmaker is dan reparatie. Hij moet natuurlijk ook opletten dat de fiets niet verdwijnt, maar dat geldt dan als nevenverplichting. (...)

Een voorwaarde is wel dat het bord met de gewraakte tekst op een goed zichtbare plaats hangt. En dat er een gegronde reden is voor uitsluiting van aansprakelijkheid, bijvoorbeeld dat men zich als fietsenmaker of stallinghouder niet goed kan verzekeren tegen het risico van diefstal van gestalde fietsen. "

Toegevoegd na 9 uur:
Verantwoordelijk is natuurlijk de dief, aansprakelijk de bezoeker.
Computoon