Is dit moord (zie toelichting)?

Stel je neemt een vuurwapen en schiet iemand met opzet door zijn hoofd echter achteraf wordt wetenschappelijk bewezen dat de persoon al dood was toen je schoot.

Is dit volgens de in Nederland gangbare opvattingen en de in Nederland gangbare uitleg van de wet strafbaar als moord?

Ik weet het antwoord niet, hoewel de vraag misschien op een raadsel lijkt is hij dat niet, het is meer iets wat ik me afvraag naar aanleiding van een uitspraak die ik ooit gehoord heb.

Toegevoegd na 23 minuten:
Ik bedenk me nu net dat ik de vraag verkeerd stel.

De oorspronkelijke hypothetische situatie ging uit van iemand die met voorbedachten rade schiet op iemand die op hetzelfde moment ongeveer halverwege is met het naar beneden vallen van een wolkenkrabber.

De situatie is dan natuurlijk anders, je beëindigt het leven van de persoon dan voordat de zwaartekracht dat doet, maar die is eveneens onvermijdelijk.

Mijn excuses voor de verwarring.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het gooien op "poging tot", als de "dader" niet op de hoogte was van de situatie en wel de intentie had.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En wat als ie wel op de hoogte was van de situatie?
+1 goeie vraag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behalve dat je een goed schutter moet zijn om iemand dood te schieten terwijl hij valt, is het moord. De vraag is of op iemand die van xx hoog naar beneden valt nog een opductie plaatsvindt en daarmee überhaupt nog vast te stellen is, waaraan die persoon overleden is, aangezien de doodsoorzaak redelijk duidelijk lijkt (of wellicht juist daarom wel een opductie: geen natuurlijk dood en men niet weet of de persoon al dood was bij het aantreffen van de stoeprand).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
obductie natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NEW YORK - Een man in New York heeft een val overleefd van het dak van een appartementencomplex van 39 verdiepingen hoog.
Een geparkeerde auto brak echter zijn val, berichtten Amerikaanse media woensdag.
Magill brak onder meer zijn benen door de val van 122 meter hoogte waarin hij een snelheid van zo'n 200 kilometer per uur bereikte. Was ook een vrijwillige sprong
Stond tijdje terug op Nu.nl.
Je zou dan maar net zijn doodgeschoten geworden haha.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat als je uit een flat springt en imand schiet halverwegen de val en hij raakt je voet of buik ofzo , dat je niet in een keer dood bent , dan laat je hem lijden terwijl hij bijna dood is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als hij dood is voordat hem met voorbedachte rade raakt, is het poging tot moord. Zo niet is het moord, ook al valt hij een halve seconde later te pletter.

Het beste antwoord

Als je tijdens een val van iemand op hem/haar schiet en je treft hem/haar dodelijk..dan pleeg je ofwel moord..ofwel doodslag.

Je schiet namelijk op een levend persoon die je als gevolg daarvan doodt.

Al die andere omstandigheden doen hier niet ter zake..

Want stel je voor dat de rechter zou moeten redeneren dat de persoon in kwestie tòch enkele tellen daarna zou sterven..

Dàn zou euthanasie ook nimmer strafbaar zijn..omdat je enkel door het lijden te verkorten iemands leven zomaar gewelddadig beëindigt en..die vlieger gaat bepaald niet op.

Dus het antwoord op je vraag is: Ja, dat is ofwel moord ofwel doodslag..omdat je schiet op iemand die nog in leven is ten tijde van de mis..daad.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

nee ik denk dat als de persoon al dood was je niet voor moord bestraft zal worden maar ik denk wel dat je voor poging tot doodslag of poging tot moord berecht zult worden je komt er dan niet helemaal zonder straf van af lijkt me omdat je wel van plan was de persoon in kwestie te vermoorden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je had wel de intentie om iemand te vermoorden, anders had je niet geschoten. Dat iemand al dood was wist je toen niet omdat je anders niet (meer) geschoten had. Dus het lijkt me dan wel moord of poging tot moord.

Welke uitspraak is er overigens gedaan waarvan jij gehoord hebt?

Toegevoegd na 22 minuten:
Tja, na je toevoeging ligt de zaak wellicht anders. Diegene was nog niet dood, maar zou waarschijnlijk wel snel overlijden omdat hij te pletter zou gaan slaan tegen de grond. Maar wat als er een "spectaculaire redding" is? Als die persoon "toevallig" op een luchtkussen belandt? Dat weet je niet. Dus als je dan schiet, ontneem je hem/haar de kans dit toch (hoe onwaarschijnlijk ook) te overleven.

Als je dan toch schiet lijkt het me geen moord (met kwade opzet). Maar wat het dan wel is....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand die al dood was tijdens het schot kun je niet vermoord hebben.

Toegevoegd na 7 minuten:
Als iemand al dood was krijg je een ander gebeuren in het hoofd dan wanneer de persoon nog leefde.
Dat moet dan wel geruime tijd zijn, verstervingsreacties beginnen ongeveer na een minuut, je krijgt dan overal
spierreacties omdat de hersenen door zuurstofgebrek onlogische spiercontracties geeft.
Het klinkt macaber ,maar dat is de reden waarom mensen met de lethal injection eerst een slaapmiddel krijgen, dan een spierverslapper en dan pas de KCl die het hart stilzet.
Zou de spierverslapper achterwege blijven dan zou het trillen , schudden en stuiptrekken van het lichaam geen aangenaam gezicht zijn voor de toeschouwers.
In de stukjes hersenmateriaal is na het analyseren dan aan te tonen of her hersenweefsel al dood was tijdens het schot of niet.

Toegevoegd na 18 uur:
In je tweede deel van de vraag volgt als antwoord, JA.
De kogel doodt eerder dan het stoppen met vallen, tijdens de val leef je nog en het is bovendien niet 100% zeker dat de val dodelijke gevolgen zal hebben.
Helaas zal een "correct"gericht schot acuut dodelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangezien een mens maar één keer kan sterven,kan dat niet meer zijn dan lijkschending, lijkt me.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand piekerde er net als jij over naar aanleiding van een aflevering van Colombo.Ziehier de antwoorden, niemand denkt dat moord een optie is, je komt er blijkbaar goed vanaf.
http://www.theanswerbank.co.uk/Law/Question659449.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als iemand halverwege is met het naar beneden vallen van een wolkenkrabber en jij schiet iemand op dat moment dood, dan ben je strafbaar, want de persoon was nog niet dood toen jij schoot.

Dat de persoon toch wel overleden zou zijn, is niet belangrijk. Justitie zal je vervolgen omdat jij geschoten hebt en dus moord te laste leggen. Maar dat is theorie.

In de praktijk zal het verdomd moeilijk uitzoeken zijn, wat nou de doodsoorzaak was. De kogel of de val? Als er dan verder geen getuigen zijn, zal de dader vrijuit gaan vrees ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik met name je toelichting zo lees lijkt me dat er dan wettelijk gezien sprake is van moord.

Want stel dat iemand terminaal ziek is en nog een levensverwachting heeft van een dag of desnoods een paar uur en ik geef die persoon dodelijke medicijnen dan hang ik.

Toegevoegd na 34 seconden:
goeie vraag trouwens +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Antwoord op het eerste deel van je vraag: iemand kan maar een keer doodgaan. Iemand die al dood is, kan niet meer vermoord worden. Je kunt in dat geval dus ook niet voor moord veroordeeld worden.

tweede deel van de vraag: je dood iemand. als dit opzettelijk en met voorbedachte rade is, dan is er sprake van moord.

Het is maar de vraag, of de persoon anders ook zou zijn overleden. er gebeuren soms wondere dingen. je kunt je dus niet beroepen op het feit, dat je het doodgaan anders toch niet te vermijden was.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Als ik moet antwoorden op de vraag zoals jij hem stelt zou ik ook willen weten waarom schiet hij als die gene van een wolkenkrabber valt. Als ik als rechter zou horen dat iemand schoot omdat hij dat een humanere dood vond dan op het beton neerklappen kan ik me voorstellen om iemand vrij te laten. Het licht altijd bij een moord en vooral deze aan de situatie en gedachtegang van een verdachte terwijl hij een handeling vericht. Als ik in een bedreigende situatie belandt waarin jij mij dood wil maken en ik schiet op jou is dit moord. Maar zal ik daarneit voor kun nen worden gestraft/veroordeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, moord is het voortijdig beëindigen van iemands leven, ongeacht of voortijdig in deze context betekent 20 jaar later door kanker of 2 seconden later door het vallen van een flatgebouw.
Bronnen: