Mag je liegen tegenover een politie agent?

Over bijvoorbeeld je leeftijd, naam, etc.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
17.9K
Cryofiel
12 jaar geleden
Ja, dat mag. Het staat in de wet. Als je solliciteert bij de politie, en de agent vraagt of je zwanger bent dan wel of je van plan bent binnenkort zwanger te worden, mag je liegen.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
klopt, maar dat is volgens mij niet helemaal waar de vragensteller op doelt.
Amadea
12 jaar geleden
Dat klopt niet, Cryofiel. In plaats van te liegen hoef je die vraag gewoon niet te beantwoorden. Je zegt dat het privé is en voor de sollicitatie niet ter zake doet.
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat mag inderdaad ook. Maar dit is het enige geval waarin het juridisch ook is toegestaan een onwaar antwoord te geven - ofwel: te liegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liegen mag je tegen iedereen ook tegen politie agent.
maar lijkt me in de meeste opzichten niet zo verstandig om tegen politie agent te liegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uitspraak van Aristoteles: Het enige wat je met liegen bereikt is niet geloofd worden als je de waarheid spreekt.
Amadea
12 jaar geleden
+ voor Roodborstje!

Het beste antwoord

Liegen is bij de wet niet verboden, (al is het niet alijtd handig) want je hoeft niet mee te werken aan je eigen opsporing en veroordeling. Daarom is er ook zoiets als verhoren. Je bent dus niet extra strafbaar als je liegt tegen de agent in kwestie, maar het zal je zaak ook beslist geen goed doen. Voor de rechter sta je uiteindelijk WEL onder ede, en is liegen of verzwijgen niet toegestaan.

Je mag je echter NIET voor een ander uitgeven. Dus als je de naam van iemand anders noemt expres of per ongeluk, kun je wel flink in de problemen komen. Dat is dus eigenlijk ook liegen, maar het is niet de leugen zelf die strafbaar is. Zo uit mijn hoofd valt dat ofwel onder identiteitsfraude, en er staat een boete op.

Toegevoegd na 48 seconden:
Je hebt trouwens wel gewoon het recht je mond te houden en helemaal niks te zeggen. Dan lieg je niet benadeel je ook geen ander, maar werkt niet mee. Dat is toegestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, eigenlijk het allerbeste antwoord hier.

Andere antwoorden (8)

Nee dat is liegen tegen een ambtenaar in functie. Je ondermijnt het gezag en zult wanneer ze er achter komen zwaar in de problemen zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit welke wetgeving kan je dit opmaken?
ronron1212
12 jaar geleden
De hele wet. Je behoort je te kunnen legitimeren en naam woonplaats en adres en leeftijd overeenkomstig de waarheid te vermelden. Als een agent twijfelt aan wat je zegt kan hij je meenemen naar het bureau om verder onderzoek te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de gehele wet is daar niets over te vinden. De wet op het legitimeren is juist bedoeld om de politie de kans te geven om sneller te kunnen beoordelen of iemand de waarheid spreekt. Heb je een vals identificatiemiddel hoef je ook niet te vertellen dat het vals is. Echter heeft de politie de mogelijkheid om bij twijfel een vergaand onderzoek in te stellen om de identificatie te verifiëren, ook dan hoeft de verdachte de politie niet te helpen door de waarheid te spreken.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
daar is zeker wel wat wel over geregeld in de wet. zie ook mijn antwoord. als de verdachte helemaal niks zegt, dus ook geen valse identiteit opgeeft, dan heeft de politie een aantal mogelijkheden om op te treden. zo kan iemand 2 keer 6 uur worden vastgehouden om de identiteit vast te stellen. lukt dit niet in die periode dan kan er evt zelfs worden overgegaan tot vreemdelingendetetentie. Is er geen duidelijk geen sprake van een vreemdeling en kan de politie niet de identiteit vaststellen binnen de gestelde 12 uur, dan wordt het inderdaad moeilijker. de vragensteller heeft het echter over liegen, en dat is zeker wel strafbaar gesteld. zie het antwoord, dat ik hieronder gegeven heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de minnen . . .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit betekent dus dat als je aangehouden wordt door een opsporingsambtenaar en deze je vraagt of je te hard gereden hebt je meteen en onomwonden dient te vertellen of je een dergelijke overtreding hebt gemaakt en zou de opsporingsambtenaar vragen met welke snelheid, zou hij zonder enig bewijs op grond van een bekentenis een proces-verbaal op kunnen maken. Zouden we toch heel veel geld uit kunnen sparen als het antwoord op enige waarheid zou berusten, al de opsporingsapparatuur zou dan niet meer benodigd zijn. Gelukkig leef ik dan in een ander Nederland waar je gerust mag liegen tegen een opsporingsambtenaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Niels Mogelijk zijn er meer mensen die weten dat je gerust mag liegen tegen een opsporingsambtenaar en tegen een rechter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Theodbn, als een ambtenaar naar je identiteit vraagt mag je daar niet over liegen, dat is net zoiets als een valse identiteitsbewijs tonen, dat is ook strafbaar. Natuurlijk ga je niet zeggen "Hier is mijn paspoort, maar hij is wel vals....dan weet je dat vast hahahha, scheelt je weer onnodig tijd in onderzoek, wat dat betreft bespaar ik je wel weer tijd!" Nee....dat doet geen ene oplichter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ van mij Niels
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het opgeven van een valse identiteit is EEN OVERTREDING (licht vergrijp), GEEN MISDRIJF. Als je geen naam opgeeft kan de politie je meenemen om verhoord te worden en kun je alsnog een boete krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Liegen mag wel degelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ jack7 ja tuurlijk mag liegen.
Als je vriend iemand vermoordt en oom agent komt toevallig langs, dan vraag hij wie dat gedaan heeft, en dan wijs jij je schoonmoeder achter je aan. ja zij deed dat. tuurlijk, geeft niets als je loopt te liegen tegenover een ambtenaar in functie of dat je dat doet tijdens een rechtszaak. In de wet heet dat laatste; belemmering van rechtsvervolging ofzeau
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Niels, joh je moet echt eens een afspraak maken om als 'publiek' bij een rechtszaak aanwezig te zijn.
Dan piep je wel anders over liegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben meermaals als publiek bij een rechtszaak aanwezig geweest. En wat wil je er mee zeggen? Ik vind "piepen" tamelijk negatief.
Nee dit mag absoluut niet! Ze zullen dit altijd voor de zekerheid natrekken en als ze er dan achterkomen dat je gelogen hebt, heb je een heel groot probleem en een hele hoge boete. Nooit doen dus!
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De boete is even hoog, het liegen mag niets uitmaken.
Ja.

Je mag zelfs liegen tegen een rechter als je niet als getuige onder ede wordt gehoord.

Je hoeft je eigen, zoals dat omschreven wordt, niet te criminaliseren, het is aan de politie / openbaar ministerie om de waarheid te achterhalen en te bewijzen.

Mocht blijken dat je gelogen hebt mag dit geen gevolgen hebben voor de strafmaat, het tonen van spijt voor de daad doet dit juist weer wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste minnaar, lees je weleens de reacties bij antwoorden en vragen? Of vul je botweg een min in omdat het antwoord niet strookt met jou mening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Min van mij, want liegen over je identiteit tegenover een agent die jou staande houdt is oplichting en dat is strafbaar net als het tonen van een vals identiteitsbewijs. Liegen tegenover een rechter is eveneens strafbaar want getuigen tegenover een rechter geschiedt altijd onder ede als jezelf de verdachte niet bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eens met de andere minnaars.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als eerste is de vraag niet of je mag liegen enkel en alleen om het geven van een identiteit maar in het algemeen. En ja je mag tegen een agent liegen over alles en nog wat, alleen als een agent je betrapt en kan bewijzen dat je liegt ben je strafbaar. Zo werkt in Nederland nu eenmaal de wetgeving en niet andersom. Zou dit niet zo zijn zou er in de wetgeving wel een artikeltje zijn opgenomen met de zelfde strekking als het artikel dat meineed strafbaar stelt. Tot op dit moment heeft mij nog niemand een dergelijk artikel laten zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Theo: Als je alleen de hoofdvraag zou hebben, dan zou je de vraag zeker juist interpreteren. Echter, uit de omschrijving die erbij zit, wordt duidelijk dat het (vooral) om je identiteit gaat. Het woordje "etc" echter *zou* erop kunnen wijzen dat het ook om andere dingen gaat, dus toch weer liegen in 't algemeen. Misschien moet GV het wat duidelijker maken of je alleen de hoofdvraag moet interpreteren, of het geheel van hoofdvraag plus omschrijving. Desalniettemin, ook als het over liegen in 't algemeen gaat, dan nog is het antwoord niet louter ja. Je mag immers niet in alle gevallen liegen. Meestal wel, soms niet, is dus eigenlijk het antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef me dan één wetsartikel waarin staat dat als je liegt tegen een agent en hij dat kan bewijzen er een extra straf opstaat. Het tegenovergestelde is juist van toepassing. Ons hele opsporings- en rechtsysteem gaat er van uit dat elke Nederlander die in aanraking komt met justitie liegt. Het is daarom ook de bevoegdheden die het openbaar ministerie heeft om de waarheid te vinden, één van die bevoegdheden is de wet op de identificatie, de wet op het binnentreden etc. etc. Dus ja je mag liegen tegen een opsporingsambtenaar. Enkel als de opsporingsambtenaar kan bewijzen dat je liegt word je bestraft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.doorbraak.eu/gebladerte/11096f69.htm Hier staat toch duidelijk dat sinds 2005 het dragen van een identiteitsbewijs voor mensen vanaf 14 verplicht is. Wie zich niet kan identificeren als de politie erom vraagt krijgt vanaf die leeftijd een boete van 25 euro (lees de rest zelf maar) Onder hoofdstuk Boete kan je lezen dat het opgeven van een valse identiteit in combinatie met het niet kunnen tonen van je identiteitsbewijs een dubbel strafbaar is en hier wordt je voor beide feiten gestraft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Theo: Hoe moeilijk is het te bevatten, dat als ergens een straf op staat, dat dat dan dus niet mag? Ze kunnen je niet straffen voor iets dat mag. Ja, je mag liegen over heel veel dingen, maar liegen over je identiteit is strafbaar, DUS mag het niet. Wetsartikel? Zie anwoord van AlphaLimaSierra.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je al om het zwaarste vergrijp dat onze wetgeving kent mag liegen (ontkennen) waarom zou het dan niet mogen om een minder zwaar vergrijp? Waar in de wetgeving wordt die uitzondering gemaakt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je valt in herhaling. Ik dus ook: zie AlphaLimaSierra's antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat je niet tot antwoorden verplicht bent in het strafrecht betekent nog niet dat je mag liegen. Je mag over veel liegen maar niet over alles, zie ook art 435 SR.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus als je een moord hebt gepleegd, een misdaad die ook opgenomen is in het wetboek van strafrecht, mag je liegen. Als een opsporingsambtenaar jou om je identiteit vraagt mag je het plotsklaps niet meer!!!!!!!! Rare wetgeving hebben jullie, strookt al niet met de Nederlandse grondwet waarin toch duidelijk staat dat elkeen voor de wet gelijk is en niet dat voor verdacht betreffende het wetboek van strafrecht artikel 435 een uitzondering wordt gemaakt. Wat jullie telkens uit het oog verliezen is, dat wanneer het bewezen is (een bekentenis wordt ook gezien als bewijs) er een straf volgt en niet anders om.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Theo: Dit is gewoon nog meer herhaling. Ja, natuurlijk moet het eerst bewezen zijn (dat hadden we al vastgesteld). Pas dan krijg je straf (ook vastgesteld). Feit is, als je straf krijgt, dat je iets hebt gedaan wat niet mag (ook vastgesteld). Dus, als je straf krijgt omdat je gelogen hebt, dan mag je dus niet liegen. Simpel... Het beginsel dat iedereen *persoon* gelijk is, heeft niets met de gelijkheid van *strafbare feiten* te maken. Nogmaals, zie het antwoord van AlphaLimaSierra voor het wetsartikel waarin staat dat liegen over je identiteit niet mag. Zie het hele wetboek voor een bult dingen die niet mogen! Of mag jij wel mensen doden?
Bij een staande houding door de politie, ben je verplicht om de juiste identiteitsgegevens te verstrekken;

Wetboek van Strafrecht
Artikel 435
Met geldboete van de tweede categorie wordt gestraft:
lid 4 hij die, door het bevoegd gezag naar zijn identiteitsgegevens gevraagd, een valse naam, voornaam, geboortedatum, geboorteplaats, adres
waarop hij in de basisadministratie persoonsgegevens als ingezetene staat ingeschreven of woon- of verblijfplaats opgeeft.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als het gaat om een staande houding in geval van een Wet Mulder overtreding, dan is strafbaarstelling geregeld in atrikel 34 van de WEt ADMINISTRATIEFRECHTELIJKE HANDHAVING VERKEERSVOORSCHRIFTEN (Wahv; Wet Mulder)

Artikel 34

1.Met geldboete van de tweede categorie wordt
gestraft:

a. hij die niet voldoet aan vordering van een krachtens artikel 3, eerste lid, aangewezen toezichthouder;

b. hij die de gegevens waarop de in het eerste lid bedoelde vordering betrekking heeft, onjuist opgeeft;

c. hij die niet voldoet aan de in artikel 30 omschreven verplichting.

2.Het strafbare feit is een overtreding.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vergeet het belangrijkste deel van de wetgeving. Het feit dat je een valse identiteit opgeeft zal door de opsporingsambtenaar bewezen moeten worden alvorens er een straf gegeven kan worden.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
uiteraard, maar het aanleveren van bewijs hoeft niet zo moeilijk te zijn. als na controle blijkt dat de opgegeven gegevens niet correct zijn, dan kan er dossier worden opgemaakt. de oa maakt een pv bevindingen op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Betekent dus kort gezegd dat, zoals de wet aangeeft, ik een valse identiteitsbewijs aan de opsporingsambtenaar mag overhandigen en dat, zolang het niet bewezen is of kan worden ik niet bestraft kan worden, dus ja ik mag liegen tegen de politie, de gevolgen voor een leugen, als die bewezen wordt, wordt in de wetgeving aangegeven.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
neen, dat is wat al te simpel gedacht. de wetgever heeft tal van zaken als verboden gesteld. enkel het feit dat je niet betrapt wordt, of dat hetgeen niet bewezen kan worden, betekent nog niet dat het toegestaan is. een voorbeeld: door rood licht rijden is verboden. als er even geen politieagent aanwezen is, om die verboden gedraging te constateren, waardoor je dus geen straf oploopt, betekent nog niet dat het mag. zelfde geldt voor een nog serieuzer iets; bijv de perfecte moord ( mocht die al bestaan). feit dat wordt bewezen dat je die moord hebt gepleegd, betekent niet dat je een mens mag ombrengen. dat je wellicht geen straf krijgt is iets anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad je mag volgens de wet geen moord plegen, echter als een opsporingsambtenaar aan jou vraagt of je de moord gepleegd hebt mag je dit ontkennen, voor de ontkenning mag je niet bestraft worden. Betekent ook meteen dat je mag liegen en dat de opsporingsambtenaar de leugen met bewijs dient te weerleggen. Overigens moet je eens aan een goede strafpleiter vragen of je volgens de wet een vals identiteitsbewijs mag hebben, deze zullen allen beamen dat het wettelijk gezien mag, alleen als je het toont en er bewezen kan worden dat het vals is heb je een probleem. Kortom; ja je mag liegen tegen een opsporingsambtenaar en je bent onschuldig tot het tegendeel bewezen is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus Theo, je mag geen vals identiteitsbewijs tonen aan een ambtenaar, komt sterk overeen met het feit dat je dus ook geen valse persoonsgegevens mag noemen als het ook niet getoond mag worden. Een vals identiteitsbewijs geven is ook liegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Het feit dat je een valse identiteit opgeeft zal door de opsporingsambtenaar bewezen moeten worden alvorens er een straf gegeven kan worden." Dat geld voor elk strafbaar feit he. Maar daarom is 't nog wel strafbaar en het woordje strafbaar betekent dat het niet mag, simpel gezegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echter zit er een levensgroot verschil tussen mogen liegen en bewezen bestraft worden. Het is aan de opsporingsambtenaar om te bewijzen dat je liegt. Zou een enorme kosten besparing zijn als wat jullie beweren waarheid was. Het opsporingsapparaat zou enorm in gekrompen kunnen worden, elke Nederlander moest zich dan dagelijks melden op het politiebureau en opbiechten welke wetsovertredingen ze hadden begaan en aangezien men volgens jullie de waarheid moet spreken kan het dan volstaan met een proces-verbaal van bekenning. Neen ben blij dat het in Nederland nog altijd gaat om waarheidbevinding en bewijzen van waarheden en niet dat men verplicht is om de waarheid te moeten vertellen aan een opsporingsambtenaar. Overigens zouden er op jullie manier ook nimmer onschuldige in het gevang terecht komen, helaas gebeurt dat nog steeds met de twee uit de Puttense moordzaak als momenteel de bekendste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Theo: Je *mag* niet te hard rijden. Maar om je een boete te kunnen geven, moeten ze het eerst bewijzen. Je *mag* niet liegen over je identiteit, maar om je een boete te kunnen geven, moeten ze het eerst bewijzen. Precies hetzelfde, toch? Feit is gewoon dat je niet mag liegen over je identiteit. Wel over andere zaken. In weze heeft iedereen die op dit antwoord reageert of antwoord gelijk. De rest van je antwoord vind ik nogal overdreven, niemand zegt dat je nergens over mag of kunt liegen. We zitten hier niet in The Invention of Lying.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je geeft in het eerste deel precies weer hoe onze wetgeving in elkaar zit, daarna draai je het geheel om. Onze wetgeving stelt we een aantal dingen niet mogen doen, de wetgever gaat er dan zelfs vanuit dat we ons niet aan de wet houden en bedreigt elke Nederlander met een straf.
Echter het rechtsysteem zegt dan weer dat bewezen moet worden dat we liegen en de wet overtreden. Kort door de bocht gezegd zegt de wetgever: We gaan ervan uit dat de Nederlanders liegen en de wet overtreden en bestraffen ze als we kunnen bewijzen dat ze het doen. Ging de wetgeving van het tegenovergestelde uit zou er geen bestraffing in de wetgeving zijn opgenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Theo, we kunnen natuurlijk alles omdraaien. In feite is de vraag verkeerd gesteld. Als de vraag was: "Is het strafbaar om een valse identiteit op te geven bij een politieagent als die erom vraagt?" Dan is het antwoord "Ja, dat is strafbaar en daar kun je een geldboete voor verwachten. De vraag is nu: "Mag je liegen tegenover een politieagent?" (met als toevoeging: Over je geboortedatum en naam) In feite mag alles natuurlijk, je wordt er alleen voor gestraft. Het antwoord "Ja" is dus niet fout maar je verteld iemand in feite dat je dit gewoon mag doen maar daarmee breng je de vraagsteller (als die dit van plan is te doen) in een situatie waarvoor die door de overheid gestraft kan worden. Volgens de richtlijnen van Goeie vraag mag dat dus niet. Het antwoord "Ja"is dus niet het antwoord wat je kan geven hier. De vraag zou je dus anders kunnen lezen zoals ik in de eerste alinea vertel. Ik ga er dus vanuit dat de vraagsteller wil weten of het strafbaar is (wat wij dus opvatten dat het niet mag).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Theo: Volgens jou redenatie mag je ook te hard rijden zolang je maar niet gepakt wordt. Immers het moet bewezen worden en volgens jou mag alles wat niet bewezen wordt... Dat is een hele rare denkwijze. Zelfs in het strafrecht. Het is heel simpel, je mag NIET liegen over je identiteit. Lieg je wel dan ben je strafbaar. Zeg je niets, dan ben je niet strafbaar.
Ja, een agent is geoefend in leugens en bedrog dus liegen mag. Je hoeft immers niet mee te werken aan je eigen aanhouding.Het wordt mooi geïllustreerd in een reportage van Powned.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je niet mee werkt aan je eigen aanhouding resulteert dat alleen maar met jou in de handboeien, een gezicht voor pepperspray of een mooi gaatje in je been
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zelfs die vent aan het eind van het filmpje weet he tniet.
Nee, als je staande bent gehouden en ze vragen naar je identiteit dan behoor je eerlijk je gegevens te geven (zo en zo valt het niet mee om te liegen over je naam en leeftijd als ze je identiteitsbewijs zien die je verplicht bij je hoort te hebben). Kan jij je identiteitsbewijs niet tonen kan daar ook een boete op komen. Blijkt dat na het alsnog tonen van je identiteitsbewijs dat je gelogen hebt over je persoonsgegevens kan de boete voor de overtreding of verdenking zelfs hoger uitkomen voor het plegen van meineed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
natuurlijk als jij je identiteitsbewijs niet kunt tonen krijg je een boete maar dit heeft niets met liegen te maken.
maar ik neem aan dat de politie ook wel kan lezen wat er op je identiteitsbewijs staat en je je kunt je altijd beroepen op zwijgplicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel dus, als jij liegt over je identiteit en je toont later je identiteitsbewijs......en blijkt dat de gegevens die jij opgegeven hebt niet kloppen met wat er op je identiteitsbewijs staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je je dus je identiteitsbewijs niet bij de hand hebt maar het later op het bureau toont of de politie rijdt met je mee naar huis om het alsnog te kunnen bekijken....zoiets dus. Normaal gesproken vragen ze meteen je identiteitsbewijs, maar als je die niet bij je hebt willen ze toch je gegevens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dan nog, als je je identiteitsbewijs niet bij je hebt vind ik het onterecht dat de politie naar je gegevens vraagt (ik betwijfel of dit mag) want je hebt immers mensen met slecht geheugen,die verkeerde identiteit doorgeven,en dan onterecht
worden uitgeroepen als leugenaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja er zijn mensen die de leeftijd van 60 nog niet hebben bereikt met een slecht geheugen, die kunnen zich niet meer herinneren wat ze vorige week donderdagavond om 23:47 uur hebben gedaan, maar die weten nog wel hoe ze heten en wat hun leeftijd is als ze niet bekend zijn met dementie. Mensen met dementie of alzheimer zijn over het algemeen snel herkenbaar, die maken geheel een verwarde indruk en kunnen bij navraag bij de huisarts of onderzoek door een arts meteen een alibi krijgen voor hun leugen of het feit dat ze hun persoonsgegevens niet of niet juist hebben gemeld. Dronken mensen kunnen ook geheugenverlies lijden, maar die worden al meteen ontmaskerd door een sterke alcoholgeur, ditzelfde geldt voor mensen die high zijn van de drugs, die vertonen nogal kleine of juist grote pupillen. Dus ja, zelfs dat hoeft geen reden te zijn iemand niet naar zijn/haar persoonsgegevens te mogen vragen als een identiteitsbewijs ontbreekt, en al helemaal niet om die persoon als beroepsleugenaar te bestempelen als bovenstaande feiten niet aan de orde zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus als je een moord hebt gepleegd ben je verplicht dit tegen de politie te vertellen? Waarom hebben we dan nog rechters nodig?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit gaat niet over het plegen van een moord, de vraag is: "Mag je liegen tegen een politieagent over bijvoorbeeld je naam en leeftijd?" dat is wat anders dan een moord plegen en jezelf meteen aangeven bij de politie.
liegen kun je meten aan 2 criteria.
de wet en je geweten.
Of de wet iets zegt over het toelaten van liegen kan ik zo niet zeggen. Ik weet alleen dat je in Nederland niet hoeft mee te werken aan je eigen veroordeling. Of dat dan tegelijkertijd wil zeggen, dat liegen is toegestaan?.. Naar mijn gevoel niet. Je hoeft geen medewerking te verlenen, door bijvoorbeeld vrijwillig alle onderzoeken toe te staan. of dingen NIET te zeggen, maar dat is toch iets anders dan liegen!!
Je geweten is een ander verhaal. Dat is van jezelf, al dan niet gevoed door het gezin/de omgeving waarin je opgroeide en je geloof. Gelukkig hebben de meeste mensen in Nederland nog de overtuiging, dat liegen iets is, wat je niet moet doen. Het is oneerlijk tegenover je medemens en getuigt van weinig respect.
In een tijd van zinloos geweld en veel ander respectloos handelen, is het goed eens na te denken over iets schijnbaar iets heel simpels als liegen, wat toch ook gewoon respectloos handelen is tov de benadeelde.
Als je dus respect hoog in je vaandel hebt staan en je vindt dat het tege je principes is (geweten), dan mag je nooit liegen, ook niet tegen een politieagent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag niet liegen tegen een politieagent maar je mag WEL zwijgen.
Je identiteit kan hij te weten komen door het verplicht bij je hebben van je identiteitskaart welke je MOET kunnen tonen.
Je kunt beter zwijgen dan liegen.....
Wel moet je je afvragen of je je probleem dan niet groter maakt, de agent zal immers moeite doen om meer overtredingen/misdrijven vast te stellen.
Mijn ervaring is, als je open en eerlijk met agenten omgaat , zijn zij vaak de beroerdsten niet.
Vanuit mijn functie als instructeur/ baancommandant bij een vuurschietvereniging , heb ik veel te maken gehad met de politie (ivm. de afgifte van wapenvergunningen) die dan vaak wilde weten wat voor persoon de aanvrager was en of er bekende risico's waren (zoals geestelijke ongeschiktheid) van de aanvrager.
Ik ben ook wel eens op de bon gekomen door de agenten die ik kende omdat ik wat te hard reed.
dan moet je ook zo sportief zijn om de gevolgen te dragen.
Ik wil met mijn verhaal maar aangeven dat je doorgaans zo door de politie behandeld wordt zoals je hen behandelt.
Maar ze vragen vaak of je een verklaring af wilt leggen als ze je pakken op een overtreding. Blijf dan eerlijk daar kom je echt het verst mee. Zij kunnen het jou moeilijker maken dan jij hen, als je in het begin al gelogen hebt, geloven ze je ook niet snel als je WEL de waarheid spreekt.