Mag je liegen tegenover een politie agent?

Over bijvoorbeeld je leeftijd, naam, etc.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Liegen is bij de wet niet verboden, (al is het niet alijtd handig) want je hoeft niet mee te werken aan je eigen opsporing en veroordeling. Daarom is er ook zoiets als verhoren. Je bent dus niet extra strafbaar als je liegt tegen de agent in kwestie, maar het zal je zaak ook beslist geen goed doen. Voor de rechter sta je uiteindelijk WEL onder ede, en is liegen of verzwijgen niet toegestaan. Je mag je echter NIET voor een ander uitgeven. Dus als je de naam van iemand anders noemt expres of per ongeluk, kun je wel flink in de problemen komen. Dat is dus eigenlijk ook liegen, maar het is niet de leugen zelf die strafbaar is. Zo uit mijn hoofd valt dat ofwel onder identiteitsfraude, en er staat een boete op. Toegevoegd na 48 seconden: Je hebt trouwens wel gewoon het recht je mond te houden en helemaal niks te zeggen. Dan lieg je niet benadeel je ook geen ander, maar werkt niet mee. Dat is toegestaan.

Nee dat is liegen tegen een ambtenaar in functie. Je ondermijnt het gezag en zult wanneer ze er achter komen zwaar in de problemen zitten.

Nee dit mag absoluut niet! Ze zullen dit altijd voor de zekerheid natrekken en als ze er dan achterkomen dat je gelogen hebt, heb je een heel groot probleem en een hele hoge boete. Nooit doen dus!

Ja. Je mag zelfs liegen tegen een rechter als je niet als getuige onder ede wordt gehoord. Je hoeft je eigen, zoals dat omschreven wordt, niet te criminaliseren, het is aan de politie / openbaar ministerie om de waarheid te achterhalen en te bewijzen. Mocht blijken dat je gelogen hebt mag dit geen gevolgen hebben voor de strafmaat, het tonen van spijt voor de daad doet dit juist weer wel.

Bij een staande houding door de politie, ben je verplicht om de juiste identiteitsgegevens te verstrekken; Wetboek van Strafrecht Artikel 435 Met geldboete van de tweede categorie wordt gestraft: lid 4 hij die, door het bevoegd gezag naar zijn identiteitsgegevens gevraagd, een valse naam, voornaam, geboortedatum, geboorteplaats, adres waarop hij in de basisadministratie persoonsgegevens als ingezetene staat ingeschreven of woon- of verblijfplaats opgeeft. Toegevoegd na 5 minuten: Als het gaat om een staande houding in geval van een Wet Mulder overtreding, dan is strafbaarstelling geregeld in atrikel 34 van de WEt ADMINISTRATIEFRECHTELIJKE HANDHAVING VERKEERSVOORSCHRIFTEN (Wahv; Wet Mulder) Artikel 34 1.Met geldboete van de tweede categorie wordt gestraft: a. hij die niet voldoet aan vordering van een krachtens artikel 3, eerste lid, aangewezen toezichthouder; b. hij die de gegevens waarop de in het eerste lid bedoelde vordering betrekking heeft, onjuist opgeeft; c. hij die niet voldoet aan de in artikel 30 omschreven verplichting. 2.Het strafbare feit is een overtreding.

Bronnen:
http://www.st-ab.nl/wetten/0378_Wet_admini...
http://www.wetboek-online.nl/wet/Sr/435.html
http://www.wikihandhaving.nl/index.php/Wet...

Ja, een agent is geoefend in leugens en bedrog dus liegen mag. Je hoeft immers niet mee te werken aan je eigen aanhouding.Het wordt mooi geïllustreerd in een reportage van Powned.

Bronnen:
http://www.youtube.com/watch?v=SyrX7eVGHAU

Nee, als je staande bent gehouden en ze vragen naar je identiteit dan behoor je eerlijk je gegevens te geven (zo en zo valt het niet mee om te liegen over je naam en leeftijd als ze je identiteitsbewijs zien die je verplicht bij je hoort te hebben). Kan jij je identiteitsbewijs niet tonen kan daar ook een boete op komen. Blijkt dat na het alsnog tonen van je identiteitsbewijs dat je gelogen hebt over je persoonsgegevens kan de boete voor de overtreding of verdenking zelfs hoger uitkomen voor het plegen van meineed.

liegen kun je meten aan 2 criteria. de wet en je geweten. Of de wet iets zegt over het toelaten van liegen kan ik zo niet zeggen. Ik weet alleen dat je in Nederland niet hoeft mee te werken aan je eigen veroordeling. Of dat dan tegelijkertijd wil zeggen, dat liegen is toegestaan?.. Naar mijn gevoel niet. Je hoeft geen medewerking te verlenen, door bijvoorbeeld vrijwillig alle onderzoeken toe te staan. of dingen NIET te zeggen, maar dat is toch iets anders dan liegen!! Je geweten is een ander verhaal. Dat is van jezelf, al dan niet gevoed door het gezin/de omgeving waarin je opgroeide en je geloof. Gelukkig hebben de meeste mensen in Nederland nog de overtuiging, dat liegen iets is, wat je niet moet doen. Het is oneerlijk tegenover je medemens en getuigt van weinig respect. In een tijd van zinloos geweld en veel ander respectloos handelen, is het goed eens na te denken over iets schijnbaar iets heel simpels als liegen, wat toch ook gewoon respectloos handelen is tov de benadeelde. Als je dus respect hoog in je vaandel hebt staan en je vindt dat het tege je principes is (geweten), dan mag je nooit liegen, ook niet tegen een politieagent.

Je mag niet liegen tegen een politieagent maar je mag WEL zwijgen. Je identiteit kan hij te weten komen door het verplicht bij je hebben van je identiteitskaart welke je MOET kunnen tonen. Je kunt beter zwijgen dan liegen..... Wel moet je je afvragen of je je probleem dan niet groter maakt, de agent zal immers moeite doen om meer overtredingen/misdrijven vast te stellen. Mijn ervaring is, als je open en eerlijk met agenten omgaat , zijn zij vaak de beroerdsten niet. Vanuit mijn functie als instructeur/ baancommandant bij een vuurschietvereniging , heb ik veel te maken gehad met de politie (ivm. de afgifte van wapenvergunningen) die dan vaak wilde weten wat voor persoon de aanvrager was en of er bekende risico's waren (zoals geestelijke ongeschiktheid) van de aanvrager. Ik ben ook wel eens op de bon gekomen door de agenten die ik kende omdat ik wat te hard reed. dan moet je ook zo sportief zijn om de gevolgen te dragen. Ik wil met mijn verhaal maar aangeven dat je doorgaans zo door de politie behandeld wordt zoals je hen behandelt. Maar ze vragen vaak of je een verklaring af wilt leggen als ze je pakken op een overtreding. Blijf dan eerlijk daar kom je echt het verst mee. Zij kunnen het jou moeilijker maken dan jij hen, als je in het begin al gelogen hebt, geloven ze je ook niet snel als je WEL de waarheid spreekt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100