ben ik verplicht de rekeningen te betalen van me tandarts alls ik niet te vreden ben ??

Ik moet nu voor de 2e keer Treug naar de tandarts voor kiespijn eerst had hij de vulling wat kleiner gemaakt ik vroeg om een wortel kanaalbehandeling dat wou die niet en nu heb ik weer last moet ik voor de 2e behandeling betalen? ??

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Ja, of je moet in overleg met de tandarts iets kunnen afspreken wat voor jou voordeliger is.

Tandartsen hebben een inspanningsverplichting, geen resultaatsverplichting. Dit betekent dat ze hun best moeten doen maar niet een bepaald resultaat hoeven te garanderen. Hetzelfde geldt bij een arts: hij moet zijn best doen je te genezen maar garantie krijg je daar niet op.

Ook kun je als patiënt niet een bepaalde behandeling afdwingen, net zo min als iemand bij zijn huisarts kan afdwingen dat hij voor klacht X medicijn Y van fabrikant Z voorschrijft. De medische wereld hanteert niet het "u vraagt en wij draaien"-principe. Tandartsen handelen volgens de normen die gelden in hun beroepsgroep. Jij bent geen tandarts en hebt niet de kennis om te weten wat in een gegeven situatie de optimale behandelmethode is.

Wil je een bepaalde behandeling maar stemt de tandarts daar niet mee in (en kom je er samen niet uit) dan kun je het bij een collega van hem proberen. Evenmin zonder de garantie dat deze wel ingaat op je verzoek.
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hij is duur ik wou dus geen wortelkanaalbehandeling doen ik had hem wel nodig. Hij zei van dat hij der liever mee wachten ik heb geen zin om voor alle 2 de behandelingen te betalen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus hij stelde voor een bepaalde behandeling te doen, maar omdat die duur is wilde jij het niet.
Nu de behandeling die hij wel heeft gedaan niet helpt, vindt jij het terecht dat de tandarts jou nu voor niets / weinig gaat helpen. Had dan gelijk de voorgestelde behandeling geaccepteerd!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Prima antwoord Computoon, duidelijk en waar. Plussen gaat nog niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
blairis1, in je vraag staat dat jij wel de wortel kanaalbehandeling wilde maar dat wou die niet. Boven in de reactie schrijf je: Hij is duur ik wou dus geen wortelkanaalbehandeling doen ik had hem wel nodig Wat is het nu wel en wat is het niet?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik volg het niet helemaal. Eerst schrijf je dat jij een wortelkanaalbehandeling wilde maar de tandarts dat niet wilde, en daarna dat je zélf geen wortelkanaalbehandeling wilde vanwege de kosten. Hoe zit het nu precies? Overigens heeft Toon natuurlijk gelijk. De tandarts heeft gewoon een behandeling uitgevoerd, dus moet daar ook voor betaald worden. Daarnaast is er een verschil tussen een fout en een complicatie. Overigens moet ook wanneer een (tand)arts een fout maakt de behandeling gewoon betaald worden, maar dan zouden er eventueel andere wegen zijn om hier iets mee te doen (ik bedoel dan vooral het tuchtrecht, maar in bijzondere situaties eventueel ook het civiel recht). Maar stel dat je geopereerd wordt aan je blindedarm, de operatie wordt foutloos uitgevoerd en je krijgt daarna een lelijke wondinfectie. Dan ben je misschien wel heel ontevreden over je behandeling in het algemeen, maar de chirurg heeft geen fouten gemaakt. Het kan natuurlijk niet waar zijn dat een (tand)arts niet betaald krijgt voor zijn of haar werk wanneer er daarna een complicatie ontstaat. Of stel dat jou huisarts je een pijnstiller voorschrijft, maar je vindt dat die pijnstiller de pijn niet voldoende dempt. Moet het middel en het consult dan gratis worden, omdat je niet hebt gekregen wat je wilde? Zomaar wat voorbeelden, maar hopelijk maken ze duidelijk wat Toon al schreef, namelijk dat het binnen de medische wereld geen kwestie is van "u vraagt, wij draaien". Maar natúúrlijk staat het je vrij om dit te bespreken met je tandarts, om te vragen of dit niet te voorzien was geweest en om eventueel in overleg een andere prijs af te spreken. En als het er om gaat dat je het niet kúnt betalen, kan er hoogstwaarschijnlijk wel een betaling in termijnen worden afgesproken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je bent me net een halve minuut voor, Joan ;-)