Hoe worden hennep (wiet) kwekerijen opgespoord?

Ik lees net op nu.nl dat er dit jaar meer kwekerijen zijn opgespoord dan in 2010.
Goede zaak natuurlijk,maar hoe gaat de politie eigenlijk te werk met het opsporen van deze illegale (zijn er eigenlijk wel legale) kwekerijen?
Illegaal word er stroom af getapt,brand gevaar....word er eigenlijk een beetje angstig van.
Woon in een grote stad waar volgens het nieuws vele kwekerijen worden opgerold,stel dat een van mijn buren hiermee bezig is en er ontstaat brand,word bij mij illegaal getapt....brrrr vind het maar niks hoor.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
10.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je ruikt het meestal wel als je buren wiet kweken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaren geleden hadden buren van 2 deuren verder op een kwekerij.. Je rook niks, ze werden betrapt omdat ze ineens dure spullen gingen aanschaffen ..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan hebben ze hele goede afzuiging gehad want zeker in de zomer ruik je het behoorlijk.

Antwoorden (6)

Door extreem stroomverbruik te lokaliseren en door warmte camera's onder politie helikopters: De wietplantages zijn zo warm dat de daken van de huizen extra warm zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een infrarood camera is dat makkelijk te zien vanuit een helicopter; die lampen waarvoor de illegaal stroom aftappen produceren veel warmte. Als de politie dus een grote warme plek ziet hebben ze weer wat gevonden. Verder schijnen wietplanten een opvallende geur te hebben waardoor bewoners die toevallig weten hoe wiet ruikt de politie kunnen inlichten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze sporen ze o.a. op met helicopters met apparatuur waarmee ze warmte kunnen waarnemen. De lampen die in wietkwekerijen worden gebruikt geven veel warmte af en als er veel meer warmte in een pand vrijkomt dan in de omringende panden en dat wordt dan waargenomen dan gaat met kijken of het een wietkwekerij is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een paar keer bijna hetzelfde antwoord. Sorry, ik was nog aan het typen toen het antwoord van Roland1995 werd gegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tips van de polite of als er sneeuw is ligt er bij die huizen geen sneeuw op het dak want het is er warm door al die verwarming voor die plantjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gebeurt ook dat de buren het ruiken, want er wordt een sterke geur verspreid door dat spul. Ook komt het nogal eens voor dat het misgaat met de watervoorziening ervan, waardoor buren last krijgen van overstroming. De electriciteitsleverancier kan het merken. In inderdaad zijn de illegaal aftappende kwekerijen zo provisorisch aangelegd dat er nogal eens brand uitbreekt. De vele foto's die ik van zulke plekken heb gezien leken wat dat betreft verschrikkelijk veel op elkaar...
Amadea
12 jaar geleden
Er zijn een aantal criteria waarmee kwekerijen worden opgespoord. De meeste zijn al genoemd, zoals warmtebeeldcamera's. Ook tips van omwonenden of Meld Misdaad Anoniem zijn een goede bron om verder te zoeken.

Wat nog niet genoemd is, is dat men ook kijkt naar het gedrag van een persoon. Iemand die een uitkering heeft maar wel een dure badkamer laat inbouwen of een flinke BMW voor de deur heeft staan verdiend ook altijd de aandacht.

Als er meerdere bewijzen liggen dan komt de politie langs met een machtiging tot binnentreden welke afgegeven is door een hulpofficier van justitie. Dan gaat men in de woning even rondkijken.
Bovenstaande hoeft niet altijd succes te betekenen maar het is wel regelmatig raak.