Krijgen winkels waar gerookt worden een soort van vrijstelling ?

Vanmorgen moest ik iets hebben,wat bij de Primera gekocht kan worden. Je komt de winkel binnen en er staan daar 2 mensen te rken. Kortom het stond er meteen "blauw" van de rook. Ik ben zelf óók 'n roker ,maar ik vroeg mezelf af,of deze winkel niet in overtreding is. Uiteindelijk mag er in bijvoorbeeld een café niet meer gerookt worden.
Mijn vraag is dus: Is deze winkel in overtreding ? Zo ja ,wat zou elke willekeurige klant kunnen doen,als hij/zij daar niet van gediend is ? Zo nee,staat er in de Wet iets,waardoor het dus is toegestaan? Dit is dus als een VRAAG gesteld . Ik zeg dit maar even,omdat het mogelijk als het "om-een-mening-vragen" zou kunnen worden geïnterpreteerd ! Kortom : GEEN MENINGEN graag,maar een helder antwoord.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

In bovenstaande antwoorden staat al wat er wettelijk mag/niet mag.
Waar nog geen antwoord op gegeven is je 2de gedeelte van de vraag: wat je er als klant aan kunt doen.
- Je kan de mensen aanspreken op hun gedrag maar of dat helpt?
- Je kan de winkel mijden en ergens anders je producten kopen
- Je kan een klacht indienen bv bij STIVORO en zelfs bij de politie want het is een overtreding (daar zullen ze raar van opkijken !!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Rookvrij winkelen

Ook winkels moeten rookvrij zijn. Want een winkel is meestal ook de werkplek van iemand. Bijvoorbeeld van de kassière. Zij heeft recht op een rookvrije werkplek.

In een winkel zonder personeel mag de baas ervoor kiezen om roken toe te staan.
Dit mag alleen niet als de winkel in een overdekt winkelcentrum zit. Want daar is roken overal verboden!

Een klant van een winkel (of van bijvoorbeeld een kapper) heeft zelf geen ‘recht’ om rookvrij geholpen te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er mensen in dienst zijn mag er dus niet gerookt worden. Als het in een overdekt winkelcentrum is mag er ook niet gerookt worden. Dus als ze aan 1 van deze 2 normen voldoen mag er al niet gerookt worden. Dus als ze aan beide voldoen is het duidelijk dat ze in overtreding zijn. Je kunt ook de tabakswet er op nakijken : 1. Degene die het beheer heeft over een van de volgende gebouwen is verplicht in de voor het publiek toegankelijke delen daarvan een rookverbod in te stellen, aan te duiden en te handhaven: a. horeca-inrichtingen, geëxploiteerd door een ondernemer zonder personeel; b. overdekte winkelcentra, evenementenhallen, congrescentra en luchthavens http://www.st-ab.nl/wettennr03/0268-006a_Besluit_uitvoering_rookvrije_werkplek,_horeca_en_andere_ruimten.htm
Er mag in winkelcentra en winkels überhaupt helemaal niet meer gerookt worden daar de winkelier/winkelmedewerker zijn klanten hier niet aan mag blootstellen.Hier ben ik in het verleden ook op gewezen dat het een boete voor het bedrijf opgeleverd als je betrapt word.Zelfs niet in een werkplaats waar andere collega's lopen.Als je als winkelier/verkoopmedewerker wilt roken moet je dit aan de straatzijde doen.