Mag ik het skelet van mijn overleden vader thuis bewaren?

De meeste mensen laten zich cremeren of begraven, maar mijn onlangs (gisteren) overleden vader heeft in zijn testament geschreven dat hij graag als een skelet opgezet wil worden in het ouderlijk huis. Ik kan nergens iets vinden online hierover. Weet iemand of hier wetten tegen zijn?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
2.6K
TurfGraver
3 jaar geleden
Wet op de lijkbezorging is hierop tegen.

Antwoorden (1)

In principe mag je een skelet bewaren. De vraag is dan echter HOE KOM JE AAN HET HOUDBARE SKELET.
In ieder geval heb je te maken op de Wet op de lijkbezorging. Behalve begraven en cremeren kan je kiezen op ter beschikking stellen van de wetenschap. Dit zou de enige zijweg kunnen zijn die je kunt inslaan. Het is natuurlijk wel zo, dat een medische faculteit vooral zoekt naar de medische waarde van een onderzoek. Over het algemeen zijn er geen commerciële belangen.
Je kunt contact opnemen met de medische faculteit van een universiteit. Alleen zij zouden een skelet kunnen prepareren voor onbeperkte houdbaarheid.
(sorry voor enkele tekstuele foutjes)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De min is misschien vanwege het lugubere idee?
TurfGraver
3 jaar geleden
Min is niet van mij maar een lichaam (of delen) worden na beschikbaar stellen aan wetenschap nóóit teruggegeven aan de familie.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Artikel 1 luidt: "Lijkbezorging geschiedt door begraving, crematie of op andere bij of krachtens de wet voorziene wijze." Daar is toch ruimte voor interpretatie (opzetten skelet)?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Artikel 12b: "Indien een lijk wordt begraven, gecremeerd, ontleed, gebalsemd of aan een andere conserverende bewerking wordt onderworpen krachtens een verklaring van geen bezwaar als bedoeld in artikel 12, wordt de opgave gedaan door een arts, aangewezen door de officier van justitie." Dus ik moet aan officier van justitie vragen of die er bezwaar tegen heeft? Wat zou het bezwaar kunnen zijn? Dit is toch veel te veel overheidsbemoeienis in privézaken!!!
erotisi
3 jaar geleden
Ik vermoed dat die bepalingen alleen betrekking hebben op de conserverende bewerkingen gedaan voor begraven of cremeren. Niet dus dat hiermee andere mogelijkheden mee worden geboden dan begraven of cremeren.