Wat kan ik doen als de instelling waarbij ik woon, niet zorgvuldig omgaat met mijn privacy? (zie uitleg)

Ik woon in een zorginstelling voor ex-verslaafden, hier woon ik uiteraard niet alleen.
Nou is het namelijk zo dat de begeleiding welke hier werken, regelmatig een vergadering voeren op het kantoor hier binnen het pand waar ook de bewoners wonen.
Het is hier echter dusdanig gehorig dat de bowoners die direct naast, onder of boven het kantoor wonen de complete vergadering letterlijk kunnen verstaan.
In deze vergaderingen worden uiteraard ook privacy gevoelige dingen besproken over de bewoners en dus ook over mij!
Ik heb dit probleem van privacy schending aangekaart bij de begeleiding, maar krijg hierop als antwoord dat ze er niks aan kunnen doen.
Ik ga hier uiteraard niet mee akkoord als het om mijn privacy gaat.
Dus mijn vraag is wat kan ik hier tegen doen om hier verandering in te krijgen?
En overtreed de instelling waar ik woon hier geen privacy wetten mee?

Wie kan mij hier meer over vertellen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Ja, de zorginstelling waar jij woont overtreedt hiermee het medisch beroepsgeheim, vooral op het punt dat zorgverleners uiterst zorgvuldig moeten omgaan met je medische gegevens. Als de kamer waarin vergaderd wordt zo gehorig is, dan zal men geluidsisolerende maatregelen moeten nemen of elders moeten vergaderen. Het doet me denken aan de arts die onlangs op zijn vingers werd getikt omdat hij in de trein, waar iedereen kon meeluisteren, telefonisch patiëntgegevens uitwisselde met een collega. Dat mag natuurlijk niet.

Ik zou een officiële brief naar de instelling schrijven waarin jij/jullie het probleem aankaarten, met het verzoek om binnen 10 dagen te reageren. Je kunt daarin tevens aankondigen dat je nadere stappen gaat ondernemen wanneer het antwoord onbevredigend is.

Je kunt verschillende dingen doen, variërend van het indienen van een klacht bij de geschillencommissie tot het het inschakelen van de (tucht)rechter, maar wat in jouw geval de beste keus is zou ik even overleggen met de afdeling Klachtenopvang van Zorgbelang Nederland (zie link). Succes!
Pieter2011
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb een officiële brief gestuurd naar het hoofdkantoor en naar de teamleider van onze afdeling/locatie.
Tot nu toe nog geen reactie ontvangen, maar ga er wel vanuit dat dit nog gaat gebeuren. In ieder geval heel erg bedankt voor de informatie.